Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Kursen består av fyra moment som tillsammans ger en introduktion till ämnet Visuell kommunikation.
Teckning/illustration (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur teckning behandlas i visuell kommunikation
Fotografi (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur fotografi behandlas i visuell kommunikation
Rörlig bild (3 hp)
Innehåll: introduktion till hur rörlig bild behandlas i visuell kommunikation.
Vetenskapliga perspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Innehåll: grundläggande orientering kring begrepp, teorier och metoder utifrån vetenskapliga perspektiv inom visuell kommunikation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om representationsteori och semiotik,
- genom praktiska tillämpningsuppgifter inom teckning, foto och rörlig bild undersöka hur visuell kommunikation avkodas av olika mottagare, använda grundläggande begrepp inom visuell kommunikation och använda olika visuella berättartekniker och uttryckssätt för att kommunicera ett budskap,
- beskriva visuell kommunikation i olika former och medier,
- visa grundläggande förmåga att kunna planera, söka och samla relevant information i ett kommunikationssammanhang,
- visa grundläggande förmåga att kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar,
- visa grundläggande förmåga att förstår, planera och genomföra ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
- skriva en kort vetenskaplig uppsats där en avgränsad frågeställning behandlas,
- ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och workshops.
Teckning/illustration (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 1 examinerar lärandemål 2-6.
Foto (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2 examinerar lärandemål 2-6.
Rörlig bild (3 hp)
Examineras genom inlämningsuppgifter och muntligt vid seminarium.
Delkurs 3 examinerar lärandemål 2-6.
Vetenskapliga perspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Examineras genom opponering vid seminarium (1 hp), och en skriftlig hemtenta (5 hp).
Delkurs 4 examinerar lärandemål 1, 3-8.
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften och/eller examinationsform kan komma att anpassas om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
- Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur
- Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
Delar ur:
- Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011). Video Production – Putting Theory into Practice. London: Palgrave Macmillan.
- Hall, Stuart; Evans, Jessica; Nixon, Sean (2013) [1997]. Representation (2nd ed.). London: Sage.
- Lupton, E., & Phillips, J.C. (2015). Graphic Design: The New Basics. New York: Princeton Architectural Press.
- Rose, Gillian (2016). Visual Methodologies. London: Sage.
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2018). Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. New York: Oxford University Press.
Nätresurser:
- Khan Academy/Smart History intro video to formal art analysis: https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-
- history/introduction-ap-arthistory/v/visual-analysis (Finns även här: https://youtu.be/sM2MOyonDsY)
- Mittman, Asa S., Visual Analysis. From https://arthistoryrules.wordpress.com/essays/visualanalysis/
- Skrivguiden, nätresurs till att skriva vetenskapligt: https://skrivguiden.se/
Ytterligare texter upp till 100 sidor kan tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.