Grundnivå
Grundläggande behörighet, engelska 6
MHINF Informatik
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursens innehåll:
- Studenten får en översikt av utvecklingsfaserna för digitala informationssystem inom verksamheter.
- Kursen täcker grundläggande praktiska metoder för informationssystemsutveckling med fokus på analys och implementering digitala resurser.
- Studenten lär sig att formulera kravspecifikationer för digitala informationssystem, inklusive:
- Funktioner
- Interaktion
- Icke-funktionella krav
- Integrering av hållbarhet i kravspecifikationer
- Studenten utvecklar förståelse för tekniska aspekter genom studier av:
- Programmering
- Databaser
- Användargränssnitt
- Systemarkitektur
- Studenten lär sig att skapa, testa och utvärdera användarvänliga digitala informationssystem utifrån organisatoriska förutsättningar såsom tid, budget, arbetssätt och kultur.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap och förståelse genom att:
1. beskriva och redogöra för arbetssätt och tekniker för analys och utformning av digitala praktiker
2. redogöra för centrala steg i arbetet med systemutveckling såsom kravspecifikation, modellering, konstruktion, test och utvärdering. 3. redogöra för centrala steg i arbetet med databasutveckling såsom kravspecifikation, modellering, konstruktion, test och utvärdering.
4. redogöra för centrala utgångspunkter för människa-datorinteraktion i olika användningssammanhang
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa förmåga genom att:
5. planera och genomföra utformning av kravspecifikationer av ett informationssystem för en given digital praktik inom givna tidsramar
6. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av en mjukvara för en given kravspecifikation
7. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av en databas för en given kravspecifikation
8. planera och genomföra modellering, konstruktion och test av ett användargränssnitt för en given kravspecifikation mot en IT-arkitektur för en given digital praktik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att:
9. analysera och kritiskt diskutera och jämföra olika kravspecifikationer för utformning av en digital praktik
10. muntligt och skriftligt presentera och kritiskt diskutera funktionaliteten av ett digitalt system i relation till organisatoriska förutsättningar för en digital praktik i en verksamhet
11. kritiskt diskutera en avsedd hållbarhetsprofil för ett digitalt system med hänsyn till multidimensionell hållbarhet
Föreläsningar, laborationer, seminarier, grupp och projektarbete, och självstudier.
Skriftlig tentamen 8 hp (UV) bedömer lärandemål: 1–4
Inlämningsuppgifter 5 hp (UG) bedömer lärandemål: 5–8
Deltagande i seminarier, 2 hp (UG) bedömer lärande mål: 9–11
Krav för Godkänd:
Godkänd tentamen (8 hp) och godkända inlämningsuppgifter (5 hp) samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänd tentamen (8 hp) samt godkända inlämningsuppgifter (5 hp), samt godkänt deltagande i seminarier (2 hp).
- Wiktorin, L. (2018). Utveckling av IT-system: krav, metod och arkitektur. (Senaste upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.