Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser om minst 90 hp. Dessa skall inkludera kurserna SF131B och SF141B.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmets femte termin.
Syftet med kursen är att studenten lär sig att kritiskt tillämpa teorier, begrepp och modeller för socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet i en praktisk verksamhet. Under kursen tillämpar studenten sina kunskaper och färdigheter när det gäller teorier, metoder och arbetssätt i praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning. Studenten reflekterar över förhållningssätt och värderingar utifrån de lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument som präglar verksamheten. Tillsammans med handledaren och sin studiegrupp diskuterar studenten sina iakttagelser i förhållande till egna attityder och till professionellt bemötande. Studenten genomför självständigt under handledning fältstudier inom verksamheten och övar förmågan att identifiera och analysera det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar. Studentens möten med brukarna är av särskild vikt. Vid dessa tränar studenten sin förmåga att anpassa kommunikationssätt och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Under kursen reflekterar studenten även över arbetsmetoder och arbetssätt tillsammans med brukare och personal.
Genomgående är att studenten reflekterar över vilken betydelse som ålder, kön och etnicitet har under livsförloppet för personer med funktionsnedsättning och konsekvenserna för det socialpedagogiska arbetet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- granska förhållningssätt och värderingar inom funktionshinderområdets yrkesutövning relaterat till olika intressenters perspektiv samt till professionellt bemötande och etik,
- reflektera över det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar i en verksamhet för personer med funktionsnedsättning,
- föreslå och självständigt planera socialpedagogiska insatser i syfte att öka brukarnas delaktighet och välbefinnande, och
- reflektera över de livsvillkor för personer med funktionsnedsättning som kan relateras till livsförlopp, kön och etnicitet.
Undervisningen bedrivs dels i form av verksamhetsförlagd tid vid en verksamhet som bedriver professionellt arbete inom funktionshinderområdet, dels i form av en obligatorisk kursintroduktion samt obligatoriska seminarier. För att uppnå lärandemål 1 och 4 genomför studenten obligatoriska fältstudier knutna till ett tema under vägledning av handledaren. För lärandemål 1 ska studenten i samråd med sin handledare ta fram en plan med ett verksamhetsförankrat tema som ger studenten möjlighet att granska förhållningssätt och värderingar ur olika intressenters perspektiv. För lärandemål 4 arbetar studenten vidare med det verksamhetsförlagda temat genom att studera verksamhetens praktiska arbete för att reflektera kring livsvillkor för personer med funktionsnedsättning med fokus på livsförlopp, kön och etnicitet. Med utgångspunkt från det verksamhetsförankrade temat ska studenten för att uppnå lärandemål 2 skriva en rapport där studenten visar på reflektioner kring det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar utifrån fältstudier inom verksamheten. För lärandemål 3 ska studenten i rapporten, samt vid kursens obligatoriska seminarium muntligt redogöra för konkreta förslag på socialpedagogiska insatser som avser att främja brukarnas delaktighet och välbefinnande.
Lärandemål 1 och 4 bedöms individuellt såväl skriftligt, via en framtagen rapport utifrån genomförd verksamhetsförlagd tid, som muntligt vid ett seminarium där rapportens innehåll redovisas och diskuteras.
Fokus på bedömningen för lärandemål 1 är studentens förmåga att granska i praxis förekommande förhållningssätt och värderingar utifrån olika perspektiv, professionellt bemötande och etiska överväganden med anknytning till aktuell litteratur Fokus för bedömning av lärandemål 4 är studentens förmåga att med stöd av valt temaområde och teoretiska utgångspunkter reflektera kring livsvillkoren för personer med funktionsnedsättning utifrån livsförlopp, kön och etnicitet. Lärandemål 2 och 3 examineras genom bedömning av en enskild skriftlig rapport, samt muntligt vid redovisning av rapporten under ett obligatoriskt seminarium. Fokus för bedömningen av lärandemål 2 är studentens teoretiska förståelse för det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar med anknytning till fältstudierna. Fokus för bedömning av lärandemål 3 är den föreslagna socialpedagogiska insatsens teoretiska koppling till fältstudierna ur olika intressenters perspektiv på arbete inom funktionshinderområdet. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att studenten genomfört en fältförlagd studie med godkänt resultat, med minst 90% närvaro av den schemalagda tiden, samt blivit godkänd på skriftliga uppgifter, praktikrapport, samt muntlig redovisning. Om frånvaron överstiger 10 % ska den kompletteras enligt examinatorns beslut. Handledaren skriver ett intyg som underlag för examinatorns bedömning. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omprov
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Bromark K, (2013) ”Det är kanske inte mig du ska prata med” En undersökning av chefers och ”nyckelpersoners” erfarenheter av och inställning till brukarinflytande, inom området funktionshinder i kommunala verksamheter i Uppsala län. FoU-rapport 3. Regionförbundet Uppsala län. 54 s.
Carlsson T, Nilsson A, (2011) Social dokumentation i praktiken: en handbok med övningar. 1. uppl. Stockholm: Gothia. 92 s.
Dolfe A, (2011) Att möta annorlunda uttryckssätt: vägledning för personal som arbetar med vuxna personer med utvecklingsstörning och störda beteenden. Johanneshov:TPB. 216 s.
Esbjörnson S, Hagqvist A, (2013) Individuell plan enligt SoL och HSL. Till nytta för brukarna? FoU-rapport. Borås: Högskolan i Borås. 81 s.
Granström K, (2006) Dynamik i arbetsgrupper: Om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund, Studentlitteratur. 77 s.
Larsson S, (2006) Jag kan själv! Nyttan med pedagogisk omsorg. Höganäs: Kommunlitteratur 61 s.
Lindén J, (2014) Praktikhandledning och professionell utveckling. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 155 s.
Myndigheten för delaktighet, (2015) Samlad uppföljning av funktionshinderpolitiken. Hur är läget 2015? Sundbyberg. 100 s.
Nilsson I, Tillberg Mattsson K, (2012) Ett redskap för brukarinflytande? – om möjligheter och dilemman i handikappomsorgens arbete med genomförandeplaner. FoU-rapport 1. Gävle. 37 s.
Region Skåne, (2013) Social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autism - en forskningsöversikt. FoU-rapport 13. Region Skåne. 26 s.
Socialstyrelsen, (2002) Finns kvar och ställer upp: Hur anhöriga kan bidra till återhämtning från allvarlig psykisk störning, ur de återhämtades och de anhörigas perspektiv. Stockholm: Socialstyrelsen. 50 s.
Socialstyrelsen, (2012) Om Implementering. Stockholm: Socialstyrelsen. 20 s.
Litteratur och projektrapporter som är verksamhetsspecifik väljs i samråd med kursledning och handledare. 300 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.