Grundnivå
IM441S + SV230S + IM100S (Mångfaldsstudier, termin 1) + IM234S + IM233S + IM238S + IM124S (Mångfaldsstudier, termin 2).
Dispens kan ges upp till 7.5 HP på SV230S, IM230S, IM234S eller IM124S.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Syftet är att studenterna tillägnar sig en problembaserad kunskap om hur olika strukturer av ojämlikhet skapas i sociala relationer och arbetsorganisationer i Sverige och världen idag.
Under kursen ska de studerande utveckla fördjupad kunskap och kritisk-analytisk färdighet att identifiera och analysera ojämlika sociala strukturer med hjälp av historiska, filosofiska, ekonomiska och genusvetenskapliga utgångspunkter. De studerande får även träna sin förmåga att identifiera möjliga förändringsstrategier genom mångfaldsarbete, i praktiska tillämpningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förstå skillnaden mellan jämställdhets- och likabehandlingsprinciperna.
- redogöra för några av de centrala begreppen och teoribildningarna kring social konstruktion av normalitet och avvikelse, likhet och skillnad i relation till genus, klass, etnicitet/ras, och sexualitet.
- visa fördjupad kunskap och kritisk-analytisk färdighet med avseende på de olika samhälleliga maktstrukturer som re-producerar normalitet och avvikelse, likhet och skillnad.
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och kräver självständiga litteraturstudier.
Examination sker i form av muntlig examination i grupp och individuellt, samt genom individuell skriftlig hemtentamen.
Muntlig examination ger 5 hp och skriftlig tentamen ger 10 hp. På den muntliga examinationen kan erhållas betygen G eller U, på den skriftliga tentamen betygen VG, G eller U.
Det ges minst två omtentatillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod.
Omtentamen ges inom samma examinationsform som vid ordinarie tentamensperiod.
- Ali, Elaf (2021) Vem har sagt något om kärlek? Stockholm: Rabén & Sjögren.
- Ambjörnsson, Fanny (2016). Vad är queer? Stockholm: Natur och kultur.
- Connell, Raewyn och Pearse, Rebecca. (2015). Om genus. Göteborg: Daidalos
- Boréus, Kristina, Anders Neergaard & Lena Sohl (red.) (2021). Ojämlika arbetsplatser: hierarkier, diskriminering och strategier för jämlikhet. Lund: Nordic Academic Press (finns även som e-bok).
- Eriksson, Mia & Lucas Gottzén (2020) Genus. Stockholm: Liber.
- Larsson, Johan och Johan Eklund (2023) Det nya utanförskapet. Stockholm: Ekerlids förlag.
- Mattsson, Tina (2021, 3:e uppl.). Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis. Malmö: Gleerups.
- Scott, Joan Wallach. (2010). Slöjans politik. Stockholm: Tankekraft förlag.
- Skeggs, Beverly. (2000). Att bli respektabel. Konstruktioner av klass och kön. Göteborg: Daidalos.
- Wahl, Anna et al (2018) Det ordnar sig. 3:e uppl. Lund: Studentlitteratur.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.