Grundnivå
- BY152D Byggd miljö: Fysisk planering I, 10 hp
- BY154D Byggd miljö: Stadsutveckling, 10 hp
- BY162D Byggd miljö: Människa, vardag och planering, 10hp
- BY155C Byggd miljö: Planeringsteori och demokratiska processer, 10 hp
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang, segregation och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera problem och möjligheter.
Kursen behandlar
- Ekonomins urbana integration
- Urban integration av välfärdsregimer
- Segregation: Samhällets urbana gränser
- Planeringens betydelse för segregation och den urbana integrationen
- Kategorisering av mångfald
- Internationella jämförelser
- Kunskapernas betydelse för integrationen av det urbana
- Forskningsetik och människosyn
- Forskningsmetodik
- En praktisk undersökning av det urbanas sociala sammanhang
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs visa kunskap om och förståelse av
1. integrationen av det urbanas sociala sammanhang
2. metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors levnadsvillkor
3. segregation och människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
4. urbanas sociala sammanhang utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
5. planera, genomföra och analysera en praktisk undersökning om det urbanas sociala sammanhang
6. kritiskt reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang i förhållande till planeringens praktik
7. värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
8. kritiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess
9. värdera information om problem respektive möjligheter
- Lektioner och föreläsningar
- Obligatoriska seminarier (ca 12 timmar)
- Gruppvisa undersökningar av det urbanas sociala sammanhang
- Handledning
- Självstudier
- Individuell uppgift: studenterna ska skriva en kritik av vald kurslitteratur och motivera sina bedömningar (2 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
- Gruppuppgift inklusive aktivt deltagande vid seminarium för muntlig presentation och diskussion: planering, genomförande och analys av en undersökning av det urbanas sociala sammanhang (4 hp) (UG) (lärandemål 1-9).
- Individuell skriftlig rapport: bygger på undersökning och kurslitteratur (4 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att Individuell uppgift (2 hp) och Individuell skriftlig rapport (4 hp) är väl godkända.
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Grander, M. (2020). Allmännyttan och jämlikheten. Svensk bostadspolitik vid vägskäl? SNS Förlag, Stockholm. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Lindström, J. (2019). Segregation. Liber, Malmö
- Salonen, T, Grander, M & Rasmusson, M. (2018). Segregation och segmentering i Malmö. (Tillgänglig för kostnadsfri nedladdning)
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2016). Samhällsgränser. Ojämlikhetens orsaker och framtidsmöjligheterna i en storstad som Malmö. Liber, Stockholm.
- Urban, S. (2018). Integration och grannskap. Studentlitteratur, Lund.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.