Grundnivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 4 (TV104Y) samt vara godkänd på provmomentet Portfolio från terminskurs 5 (TV105Y).
Om mer än ett år förflutit sedan provmomentet portfolio från terminskurs 5 godkänts krävs en individuell studieplan.
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa.
Du har tidigare studerat orsaker till tandförlust. Du kommer nu att studera hur tandförluster ersätts med tand- och, implantatstödda samt avtagbara protetiska konstruktioner för att återställa funktioner. Sammansättning och egenskaper hos dentala material, samt olika arbetsmiljö- och hållbarhetsaspekter studeras.
Du kommer att studera kirurgiska principer för parodontal behandling och tandextraktioner. Den prekliniska färdighetsträningen på modell sker inför kommande patientbehandlingar inom parodontologi, käkkirurgi och protetik. Du fortsätter med den kliniska färdighetsträningen avseende endodonti och parodontologi.
Du kommer att ha en aktiv roll i kursöverskridande studentteam där ni samarbetar kring planering och uppföljning av patientbehandlingar. Det förekommer även interprofessionella moment. Du arbetar fortsatt med reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i preklinik och klinik samt utveckling av professionella kompetenser som kommunikation med och bemötande av patienten utifrån dennes behov.
Du kommer att påbörja ditt examensbete genom att skriva en projektplan.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för indikationer, besluts- och genomförande process för parodontalkirurgi med hänsyn till prognos, läkning och potentiella perioperativa komplikationer
2. förklara skillnader mellan basala hygienrutiner och hygienrutiner som används vid kirurgiska ingrepp i munhålan
3. redogöra för basala kirurgiska principer och tekniker för tandextraktion, separation av flerrotiga tänder och operativ extraktion, samt redogöra för läkning och potentiella perioperativa komplikationer och deras handläggning
4. redogöra för indikationer, planering, genomförande och uppföljning av tandstödda, implantatstödda och avtagbara protetiska konstruktioner med hänsyn till prognos och hållbarhet
5. motivera materialval vid protetisk rehabilitering utifrån materialets sammansättning och egenskaper
6. beskriva design och framställningsprocess för tandstödda, implantatstödda och avtagbara protetiska konstruktioner
7. förklara hur material som används vid protetiska konstruktioner interagerar med munhåla och individ, samt beskriva arbetsmiljörisker och miljöriskhantering
8. förklara principerna för osseointegration och mjukvävnadshantering vid behandling med käkbensförankrad protetik
9. redogöra för olika former av våld i nära relationer, indikationer på våldsutsatthet och tandvårdens ansvar
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
10. självständigt utföra tandläkarens del av protetisk rehabilitering, från preparation till utlämning, i simulerad miljö
11. bedöma underlag samt kommunicera och samarbeta med tandtekniker på ett sådant sätt att ett optimalt protetiskt behandlingsresultat nås
12. under handledning diagnostisera och klassificera parodontala sjukdomar samt utföra och utvärdera parodontal behandling med ett personcentrerat förhållningssätt
13. utföra parodontal kirurgi, separation av flerrotiga tänder och suturera i simulerad miljö
14. självständigt utföra och utvärdera okomplicerad endodontisk behandling
15. hantera dentala material på ett hygieniskt, resurseffektivt och arbetsmiljömässigt sätt i enlighet med gällande föreskrifter
16. under handledning formulera vetenskaplig frågeställning och planera lämplig metod för att besvara denna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
17. ta ansvar för att utveckla och leda samarbete inom och mellan olika studentteam och arbetsgrupper
18. anpassa kommunikation, bemötande och planering utifrån individens behov
19. ta ansvar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik och behandling utifrån tillgänglig evidens och klinisk beprövad erfarenhet
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Genom färdighetsträning på modell utvecklar du dina manuella färdigheter för att under kommande terminer kunna utföra protetiska och kirurgiska behandlingar på patient Du fortsätter med den kliniska färdighetsträningen endodonti och parodontologi.
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut, genom vilken kursmålen 10-19 examineras.
- skriftig examination (15 hp). Varvid kursmålen 1-9 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till terminskurs 7 upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 7.
- Bergman B, Gunne J, Ekenbäck J, Ödman P. Partiell plattprotetik. Solna: LIC; 1994
- Bjørnland T edt. Nordic textbook of oral and maxillofacial surgery. 1st edition. Munksgaard; 2021
ISBN 9788762820128 - Klinge B, Gustafsson A. Parodontit: en introduktion. Sjunde upplagan. Gothia fortbildning; 2019
ISBN 9789177411857. Disponibel em: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,url,shib&db=cat05074a&AN=malmo.b2408750&lang=sv&site=eds-live&scope=site. Acesso em: 15 fev. 2024. - Milleding PG. Preparations for fixed prosthodontics. Munksgaard Danmark; 2012
- Molin, Thorén M, Gunne J. Textbook of removable prosthodontics. The Scandinavian approach Copenhagen: Munksgaard; 2012.
- O`Brien WJ. Dental Materials and their selection. 4th ed. Chicago; Quintessence Publishing; 2008.
- Nilner K, Karlsson S, Dahl BL. A textbook of fixed prosthodontics – the Scandinavian approach. Stockholm: Gothia fortbildning; 2013.
- Shen C, Anusavice KJ, Rawls R aut, Esquivel-Upshaw JF aut. Phillips’ science of dental materials. Thirteenth edition. Elsevier/Saunders; 2022
- Noort R van, Barbour ME aut. Introduction to dental materials. Fifth edition. Elsevier; 2024
- Ullman, Erik Karlebo Materiallära. Liber AB Stockholm 2014
- Lang NP, Lindhe J, Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 7th edition, John Wiley & Sons 2021
- Zimmerman M, Sjöberg K aut. Hygien och smittskydd i tandvården: att förebygga infektioner. Tredje upplagan. Gothia Fortbildning; 2018
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har påbörjat studier enligt en tidigare utbildningsplan kommer en individuell studieplan krävas för tillträde till programkurser inom utbildningsplanen OGTLY. Studieplanen kan variera i omfattning och kan medföra att studenten behöver komplettera allt från enstaka kursmål till större delar av eller hela kursinnehållet.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.