Grundnivå
- Inlämningsuppgifter I i BG319A (7 hp)
- Inlämningsuppgift 2 i BG315B (2 hp)
- Inlämningsuppgifter I1 och I2 i BG324A (1,5 hp och 6 hp)
- Tentamen T1 i BG324A (7 hp)
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Byggprocessen: Projekteringsprocessen
Redovisningsteknik: Program-, bygglovs- och arbetshandlingar
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för projekteringsprocessen och förekommande typer av husbyggnadsprojektering
- redogöra för modelleringstekniker och deras tillämpning i bygg- och förvaltningsprocessen i stort
- redogöra för konstruktionstekniska principer
- redogöra för modelleringstekniker för simulering av bärförmåga
- visa kännedom om den lagstiftning som påverkar projekteringsprocessen
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att driva enklare projekteringsarbete utifrån en datormodell av husbyggnader
- visa förmåga att använda modelleringstekniker för husbyggnadsprojektering och med hjälp av dessa producera bygglovs-, bygg- och arbetshandlingar
- visa förmåga att hantera ändrade projekteringsförutsättningar under projekteringsprocessen
- visa förmåga till lagarbete och samverkan
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera olika parters behov och förutsättningar för ett samlat gott utfall av projekteringsarbetet
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
I kursen används arbetsformer som föreläsningar och övningar. En stor del av tiden används till eget arbete och arbete i grupp.
Bedömningen av inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen preciseras i dokumentetRamverk för bedömning vid examination, Byggingenjörsutbildningen, Malmö högskola (tillgängligt elektroniskt).
För betyget Godkänd krävs:
- Godkända inlämningsuppgifter varav merparten utförs i grupp.
- Bodin, A., Hidemark, J., Stintzing, M., Andersson, A.& Nyström, S. (red.) (senaste upplagan). Arkitektens handbok. Byggenskap förlag, Stockholm
- BBR Regelsamling för byggregler – Boverkets byggregler. Boverket, Publikationsservice. (Kan laddas ned digitalt från Boverkets webbplats)
- Kompletterande material.
Referenslitteratur
- Gustafsson, A. (2015). Bygglovsboken, Studentlitteratur, Lund
- Isaksson, T., Mårtensson, A. & Thelandersson, S. (2011). Byggkonstruktion. Studentlitteratur, Lund
- Spetz, K. (2015). Ritteknik, Studentlitteratur, Lund
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.