Grundnivå
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet och engelska 6.
Inget huvudområde
.
Studenten bygger upp ett enkelt basordförråd och grundläggande grammatik för muntlig och skriftlig vardagskommunikation på svenska. Kursen innehåller läsning av mycket enkla texter. I samtliga delar står det svenska vardagslivet/studentlivet i fokus. Utöver det som tas upp i språkundervisningen presenteras och diskuteras svensk kultur och svenskt samhällsliv på engelska.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda ett basordförråd av vardagliga svenska ord och fraser
- läsa och förstå texter på mycket enkel svenska
- skriva korta, mycket enkla texter om sig själv och sin vardag på svenska
- använda de mest grundläggande grammatiska konstruktionerna i svenskan
- muntligt kommunicera och förstå enkla meningar och fraser om vardagliga ämnen på svenska
- redogöra för grundläggande företeelser i svenskt samhälls- och kulturliv.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, muntliga och skriftliga övningar, samtal och diskussioner. Kursen förutsätter även en hög grad av självstudier.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1- 4.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 2hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
Prov 3: Paper (Paper), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 6.
Muntlig examination och paper har betygsgraderna U/G.
Prov 1 utgör underlag för kursbetyget.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl (senaste upplagan). Rivstart A1 + A2. Textbok. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s)
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl (Senast senaste upplagan). Rivstart A1 + A2. Övningsbok. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s)
Material för Kultur och samhällsliv delas ut av respektive lärare.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Nivån på kursen motsvarar 60% av A1 i Europarådets nivåskala (CEFR).