Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IL726C Idrott och lärande: fysisk förmåga, förändringsprocesser och didaktik (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förmåga att använda idrottslärans former.
Studenten ska även utveckla förståelse för såväl kroppsideal som hållbar utveckling samt frågor om rum och lärmiljöer, som gynnar elevers lärande i en skola för alla. Vidare ska studenten fördjupa sin kunskap om skolans och ämnets styrdokument.
I kursen diskuteras styrdokumentens framväxt och konstruktion i skolan och skolämnet idrott och hälsa med stöd av läroplansteori varvid analys av läroplaner genomförs.
I kursen behandlas olika begrepp inom idrottslära liksom anpassning och organisation av i undervisning inom friidrott, gymnastik, bollspel och dans.
Föreställningar om kroppen och kroppsideal behandlas och problematiseras. Synen på kroppen analyseras även utifrån funktionalitet och sociala, språkliga samt genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande i den kulturellt heterogena skolan. Dessutom arbetar studenterna med utgångspunkt från inkluderande perspektiv i en skola för alla, varvid bedömning och betygssättning lyfts.
I kursen diskuteras hur samhället kan möta och planera för hållbar utveckling såväl lokalt som globalt, särskilt relaterat till friluftsliv och att orientera sig i okänd miljö. I detta sammanhang diskuteras även hur undervisning kan anpassas till olika rum och lärmiljöer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera styrdokument för skolan och skolämnet idrott och hälsa utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
- förklara och diskutera begrepp inom, samt genomföra och problematisera undervisning i idrottslära med särskilt fokus på bollspel, dans, friidrott och gymnastik
- analysera och kritiskt värdera synen på kroppen ur ett individ-, samhälls- och mångfaldsperspektiv samt diskutera dess konsekvenser för undervisning och bedömning i idrott och hälsa i en skola för alla
- redogöra för och reflektera över perspektiv på hållbar utveckling samt anpassa undervisning till olika rum och lärmiljöer med särskilt fokus på friluftsliv och att orientera sig
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer, tillämpningar, grupparbete, individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i tillämpade aktiviteter och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ i undervisningen, till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår friluftsliv med övernattningar på annan ort. I kursen ingår obligatoriska moment i form av laborationer och seminarier. Frånvaro vid obligatoriska moment innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av examinerande lärare.
Prov 1: Skriftligt arbete (Paper) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Laboration, muntlig presentation och skriftligt underlag (Laboratory Work, Oral presentation and Written report) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 3: Muntlig presentation och laboration (Oral presentation and Laboration Laboratory Work) 3hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 4: Muntlig redovisning samt laboration med skriftlig rapport (Oral Presentation, Laboration Laboratory Work and Written Report) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Tema Läroplansteori
Deng, Zongyi. (2022). Powerful knowledge, educational potential and knowledge-rich curriculum: Pushing the boundaries. Journal of Curriculum Studies, 54(5), s. 599–617(18s).
Hudson, Brian, Gericke, Niklas, Olin-Scheller, Christina, & Stolare, Martin (2023). Trajectories of powerful knowledge and epistemic quality: analysing the transformations from disciplines across school subjects. Journal of Curriculum Studies, 55 (2), s. 119–137 (36s).
Sundberg, Daniel. (2021). Svenska läroplaner – läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Lund: Studentlitteratur. (kap. 8–9, s 215–273)(62s)
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7) (42 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s 9–159, 166-174) (158s) (kap. 1 ,2 ,3 och 7). (65 s)
Tema Idrottslära
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s).
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair . Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.)
Engdahl, Christopher., Heikkinen, Satu & Arvidson, Markus (red.). Hur kan vi förstå rörelse? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (242s.)
Mattson, Torun & Larsson, Håkan. (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123-136 (13s).
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.).
Styrke, Britt-Marie (red.). (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69)(49s).
Särnbrink, Björn (2023). Didaktiska modeller för lärande i bollspel. I Lundvall, Suzanne. & Frisk, Anders. (2023). Boll och bollspel i skolan : lek, lärande och rörelse (Första upplagan.). Liber. S 84-101 (16 s).
Tema AFA, Bedömning, Kropp
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139)(16s)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Kristén, Lars., Klingvall, Bodil & Ring, Mikael. (2020). The co-development of Inclusive Tools in Physical Education for Pupils with and without Disabilities. Sport in Society, 1-17 (16s).
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), 1202–1213(11s)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Qi, Jing & Ha, Amy S. (2012). Inclusion i Physical Education; A review of literature, International Journal of Disabilities, Development and Education, 59:3, 257-281(24s), DOI:1 10.1080.1034912X.2012.697737.
Schubring, Astrid, Bergentoft, Helene, & Barker, Dean (2021). Teaching on body ideals in physical education: a lesson study in Swedish upper secondary school. Curriculum Studies in Health and Physical Education,12(3), 232–250(18s). https://doi.org/10.1080/25742981.2020.1869048
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.) Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm:
Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58)(18s). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket (s.8–32, 44–54)(24s). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (90s.) Tillgänglig via internet
Skolverket (2011rev.2022). Läroplan för gymnasieskolan. Skolverket. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011rev.2022) Ämnesplan Idrott och Hälsa. Skolverket. Tillgänglig via internet.
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17-48)(31s).
Tema Rum och Lärmiljö
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. kap 4, 5, 6, 7, 12 och 13). (103 s.)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)(22s)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Följande kapitel: 1 Inledning, 3.3 Variationsteori, 3.4 Learning Study-cykeln, 3.5 Sammanfattning, 10 Diskussion)(26s). Tillgänglig via internet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.