Grundnivå
Godkända kurser: VU232B Verksamhetsförlagd utbildning II eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag, det vill säga hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen ska ge studenten erfarenhet av skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
I denna kurs förväntas studenten ta ansvar för att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning och att använda teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna. Studenten ska utveckla sin förmåga att bedöma och kommunicera elevers kunskapsutveckling. Utöver undervisning och bedömning är kursens fokus att vidareutveckla det pedagogiska ledarskapet i relation till skolans värdegrund och uppdrag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra och utvärdera undervisning i det valbara ämnet relaterat till skolans styrdokument och med relevanta ämneskunskaper och ämnesdidaktisk kunskap, samt kunna observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers kunskapsutveckling och kommunicera bedömningen samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag och arbeta förebyggande med värdegrundsarbete i samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra kritiskt värdera gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning
- reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till skolans uppdrag, vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygssättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar, samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och förutsättningar. Studenten reflekterar över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. I ett digitalt flerpartssamtal reflekterar studenten över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering och genomförda undervisning samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
- Lärandemål 2 examineras genom studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera kunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers eller personals säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.