Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL235C Historia och lärande: Våra svenska 1900-tal underifrån (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar som helhet till att studenten ska utveckla kunskaper, inklusive färdigheter och värderingsförmåga, i några olika perspektiv på historia, historieförmedling och historieundervisning
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv - 7,5 hp
I delkursen behandlas begreppet kulturarv kritiskt och utifrån olika synsätt. Vidare behandlas kulturarvssektorns historia och historieförmedling på olika kulturarvsinstitutioner undersöks och diskuteras kritiskt. Kulturarv och kulturarvsförmedling sätts i relation till skolans styrdokument och till läraruppdraget. Arbetet med metoder för källtolkning och källanvändning fördjupas i en progression från tidigare programkurser.
Delkurs 2 - Genushistoria - 7,5 hp
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling. Kursen behandlar genushistoriska förändringsprocesser, begreppsutveckling samt begreppsanvändning med särskilt fokus på intersektionalitet, normkritik och genusteori. Kursen fokuserar även hur dessa områden kan didaktiseras i en undervisningssituation i relation till skolans styrdokument.
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera begreppet kulturarv samt olika teorier om kulturarv
- problematisera och värdera förmedling av kulturarv på olika arenor i samhället
- redovisa ett undervisningsupplägg om en lokalhistorisk förändringsprocess utifrån olika perspektiv på historia och kulturarv, och baserat på olika typer av källmaterial
- identifiera och diskutera källkritiska och metodiska problem förknippade med användningen av olika typer av historiskt källmaterial
Delkurs 2 - Genushistoria - 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och förklara historiska förändringar av människors levnadsvillkor ur ett genusperspektiv samt aktörers påverkan på dessa
- förklara och diskutera genusteoretiska begrepp samt deras användning i historieundervisning
- planera och ge konstruktiv respons på undervisning om historiska förändringar ur ett genusperspektiv
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv - 7,5 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av litteraturseminarier, föreläsningar, självstudier, grupparbete, studiebesök och studenters muntliga och skriftliga prestationer. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Delkurs 2 - Genushistoria - 7,5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussionsseminarier, övningar, och kortare muntliga och skriftliga presentationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan med studenterna.
I kursen ingår obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv - 7,5 hp
Prov 1: Skriftligt paper (Written Paper). Här examineras lärandemål ett och två. 4 hp
Prov 2: Muntlig redovisning med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Documentation). Här examineras lärandemål tre och fyra. 3,5 hp.
Vid omexamination kan examinationsformen ändras till skriftlig tentamen.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 2 - Genushistoria - 7,5 hp
Prov 1: Skriftlig uppgift (Written Paper). Här examineras lärandemål ett och två. 4 hp
Prov 2: Muntlig redovisning med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Documentation). Här examineras lärandemål tre. 3,5 hp.
Vid omexamination kan examinationsformen ändras till skriftlig tentamen.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Delkurs 1 - Att bruka kulturarv
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Jönsson, Lars-Eric; Wallette, Anna & Wienberg, Jes (red.)Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, Migration and Cultural Diversity. Swedish Museums in Tune with Times? Innsbruck: Studien Verlag (110 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015)Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? Historical encounters Vol 2:1. (elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument.
Valbar litteratur (ca 700 s), väljs i samråd med kursledaren.
Artiklar, kapitel och källmaterial i urval (50 s.).
Delkurs 2 - Genushistoria
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022),Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Lennerhed, Lena (Red.), (2018),Från Sapfo till Cyborg. Idéer om kön och sexualitet i historien, Örlinge: Gidlunds förlag, (222 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens &Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s)
Valbar litteratur (totalt ca 300 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval (50 s.).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.