Grundnivå
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6)). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
Kursen ingår i Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete termin 1.
Kursen syftar till att utveckla studentens kritiska förståelse av sociala relationer, människans levnadsvillkor samt vilken roll tillgången på samhällsservice och sociala insatser spelar i en lokal kontext. Kursen ger en grundläggande introduktion i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod, som studenten sedan ska använda sig av under en undersökande studie av ett lokalområde i Malmö. Kursen syftar även till att hjälpa studenten att utveckla ett kritiskt perspektiv på forskningsmetoder samt att reflektera över sin egen roll i forskningsprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- söka, samla och värdera information om demografiska förhållanden, sociala insatser och samhällsservice i lokalområdet samt reflektera kring den lokala befolkningens levnadsvillkor,
- redogöra för forskningsprocessen och forskningsresultatet utifrån ett teoretiskt och metodologiskt ramverk, samt
- förklara grundläggande forskningsprinciper, begrepp och teorier, och
- visa grundläggande kunskaper kring akademiskt skrivande
Kursen kommer att erbjuda en blandning av undervisningsmoment såsom föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen. För att uppnå lärandemål 1 och 4 genomför studenterna gruppvis en fältstudie av sociala förhållanden i den lokala miljön. Studenterna ges handledning under arbetet med fältstudien. För att uppnå lärandemål 2 och 3 ges föreläsningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 3 arbetar studenten dessutom med en dagbok som ska skrivas under kursens gång. Av de schemalagda momenten är vissa seminarier obligatoriska.
Examinationen för lärandemål 1,2 och 4 utgörs av en skriftlig uppgift där individuell bedömning sker av såväl det skriftliga formatet som vid muntlig presentation. Fokus vid bedömningen ligger på den enskilda studentens förmåga att sammanställa och beskriva individers och gruppers livsvillkor, sociala insatser och samhällelig service i ett lokalt perspektiv och reflektera kring den lokala befolkningens levnadsvillkor. Dessutom står studentens förmåga att tillämpa grundläggande samhällsvetenskapliga metoder i fokus för bedömningen. Examinationen av lärandemål 3 sker genom en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att förklara grundläggande forskningsprinciper, begrepp och teorier och reflektera över sin egen roll i forskningsprocessen.
Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänt på samtliga examinerande uppgifter samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg krävs utöver godkänt på den skriftliga och muntliga uppgiften väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Andreasson J, Johansson T, (2020) Vetenskapsteori, grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur (223 s.)
Larsen A-K, (2018) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2 uppl. Lund: Gleerups. (180 s.)
Listerborn C, (red.) (2014) Strategier för att ena en delad stad – samordnad stadsutveckling i Malmö. Malmö Högskola, Institutionen för urbana studier (136 s.)
Lindström J, (2019) Segregation. Stockholm: Liber (125s.)
Magnusson L, red. (2008) Den delade staden: segregation och etnicitet i stadsbygden. Umeå: Boréa. Kap 1-6 (187 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (16 s).
Thurén T, Wener J, (2019) Källkritik. Stockholm: Liber. (273s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.