Grundnivå
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnesdidaktik i relation till gällande styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att omsätta ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i planering av undervisning.
I kursen behandlas ämnesdidaktiska teorier, modeller och metoder och hur dessa kan omsättas i undervisning med fokus på elevers lärande. Sambandet mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling belyses och relateras till elevers lärande och begreppsutveckling. I kursen behandlas olika stöd för lärande och olika former av läromedel granskas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska de för ämnet relevanta styrdokumenten i relation till varje elevs lärande (1)
- redogöra för och kritiskt granska ämnesdidaktiska teorier och modeller och hur dessa tillämpas i relation till olika ämnesinnehåll och i mötet med olika elever och elevgrupper (2)
- utforma en lektions- och terminsplanering med fokus på elevers lärande (3)
- kritiskt granska och värdera läromedel i relation till styrdokument och ämnesdidaktik (4)
- redogöra för samband mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling. (5)
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. Samtliga föreläsningar, seminarier och kursuppgifter är obligatoriska.
Prov 1: Individuell skriftlig uppgift med efterföljande seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Prov 2: Individuell muntlig redovisning (Individual Oral Assignment), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Haijer, Maaike & Meestringa, Theun, (2014). Språkinriktad undervisning. Stockholm: Hallgren och Fallgren (245 s)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur (259 s)
Vetenskapliga publikationer och relevanta styrdokument tillkommer.
Dessutom tillkommer litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs i samband med kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.