Avancerad nivå
Kandidatexamen i samhällsvetenskap eller humaniora och Engelska 6, samt IMER: Advanced Studies (30 hp), Theory of Science and Research Methodology (15 hp) och Migration and Citizenship (IM633L).
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i huvudområdet Internationell migration och etniska relationer på avancerad nivå och kan ingå i en masterexamen med huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.
Masteruppsatsen utgör den slutliga uppgiften för en tvåårig masterexamen i IMER (Internationell migration och etniska relationer). I kursen planerar, genomför och rapporterar studenten ett individuellt forskningsprojekt i form av en akademisk uppsats som genomgår kritisk granskning vid ett oppositionsseminarium. Uppsatsämnet bestäms av studenten i samråd med den utsedda handledaren och skall behandla aktuell forskning inom IMER-fältet.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna visa:
- Djupgående och specialiserad kunskap i ett väl avgränsat uppsatsämne inom IMER-fältet.
- Omfattande kunskap om tidigare forskning i det valda uppsatsämnet.
- Specialiserad kunskap om de metodologiska och teoretiska ansatser som används i uppsatsen.
- Förmåga att definiera, motivera och formulera ett originellt, precist och relevant forskningssyfte inom IMER-fältet.
- Förmåga att planera och genomföra forskning inom givna tidsramar.
- Förmåga att granska befintlig forskning kritiskt och systematiskt i relation till ett givet IMER-ämne och syfte.
- Förmåga att utveckla och tillämpa en forskningsdesign inkluderande teori, metod och material i en konsekvent, systematisk och adekvat analys av ett forskningssyfte.
- Förmåga att presentera och kritiskt granska IMER-forskning på god akademisk engelska, framför allt skriftligt men också muntligt.
- Förmåga att kritiskt jämföra och bedöma olika forskningsdesigner inkluderande teori, metod och material i relation till ett givet IMER-ämne och syfte.
- Förmåga att kritiskt bedöma ens egen och andras forskning med avseende på vetenskapligt bidrag, samhällsrelevans och forskningsetik.
- Förmåga att identifiera och förklara behovet att ytterliga kunskap om det valda uppsatsämnet.
Uppsatskursen består av självständigt arbete med individuell och kollektiv handledning samt det avslutande oppositionsseminariet.
Studenten examineras på basis av den inlämnade uppsatsen (28 hp) som betygsätts A-U samt försvaret av deras egen och oppositionen på någon annans uppsats (2 hp) som betygsätts godkänd eller underkänd (G eller U). Uppsatsen bedöms på basis av lärandemål 1-11. Oppositionen bedöms på basis av lärandemål 8-11.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.