Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Inget huvudområde.
Innehåll
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig och utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse av centrala samhällsvetenskapliga, humanistiska och kulturvetenskapliga teorier och teoribildningar. Vidare är det även ett syfte med kursen att studenten ska tillägna sig och utveckla kunskap om och förståelse av förutsättningarna för och innebörderna i samhällsvetenskapliga,
humanistiska och kulturvetenskapliga undersökningar med inriktning på sociala och kulturella förändringsprocesser.
Kursen behandlar grundläggande samhällsvetenskapliga och humanistiska teoribildningar, med särskilt fokus på frågor om social omvandling, kulturella processer och makt och maktanalyser. Vidare innehåller kursen även två tillämpande analytiska moment om källkritik och kulturanalys.
Lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten:
- Visa grundläggande kunskap om och kunna jämföra olika samhällsvetenskapliga, humanistiska och kulturvetenskapliga teorier
- Visa grundläggande kunskap om och insikter i källkritikens och kulturanalysens förutsättningar och innebörder
- Visa grundläggande kunskap om och kunna jämföra olika makt och maktanalyser
- Visa förmåga att förstå sociala förändringar och kulturella processer och kunna resonera och reflektera kring dess förutsättningar och konsekvenser ur historiska och samtida perspektiv
- Kunna förankra, diskutera och genomföra metodologiskt grundade källkritiska operationaliseringar och kulturanalytiska undersökningar
Arbetsformer
Självständiga litteraturstudier, föreläsningar och seminarier.
Bedömningsformer
Examination sker via
- en individuell skriftlig hemtentamen på 4,5 hp. Examinerar lärandemål 1, 2, 3
- två individuella analysuppgifter på 1,5 hp vardera. Examinerar lärandemål 1, 2, 3, 4, 5.
Kurslitteratur
- Blomström, Vendela & Jeanna Wennerberg (2021) Akademiskt läsande och skrivande, (2a uppl). Lund: Studentlitteratur.
- Edling & Liljeros (2022) Ett delat samhälle: Makt, intersektionalitet och social skiktning (3e uppl). Stockholm: Liber.
- Ehn, Billy & Orvar Löfgren (2022) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
- Frans, Emma (2023) Expertparadoxen. Stockholm: Bonniers.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.