Grundnivå
Minst 16,5 hp slutförda inom kurserna EK135A Ledarskap och organisation: Digitala praktiker – att förstå digitala brukssammanhang, 15hp, och EK155A Företagsekonomi: Digitala praktiker i organisatorisk och institutionell kontext, 7,5 hp.
KSLOA Ledarskap och organisation
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Ingår i huvudområde Ledarskap och organisation på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i ledarskap och organisation.
Kursen behandlar digital transformation genom postfenomenologiska och organisationsteoretiska begrepp för att förstå och analysera organisatoriska förändringsprocesser i samband med digitalisering som innebär att nya praktiker införs, och äldre praktiker förändras, omvandlas eller försvinner.
Studenten utvecklar sin förståelse för att studera och arbeta med förändringsprocesser i samband med digitalisering genom att analysera och jämföra fallstudier av digitala förändringsprocesser, samt använda sina insikter i grupparbete kring case.
Utifrån klassiska teknologistudier och aktuella studier av digitalisering och organisatoriskt förändringsarbete fördjupar studenten sin förmåga att analysera och argumentera för: a) hur digitalisering leder till såväl avsedda som oavsedda förändringar i verksamheter, b) hur olika sätt att arbeta med förändring i organisationer har fördelar men också innebär utmaningar utifrån effektivitet, etik och politik, och c) styrkor och svagheter i olika sätt att studera digitala förändringsprocesser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
1. digital transformation och organisatoriska förändringsprocesser som planerade och framväxande
2. digitalisering som arena där förutsättningar för kunskap och lärande, ansvar och makt, ledning och styrning, omförhandlas och omvandlas.
3. makt och motstånd i förändringsprocesser
4. institutionella logiker som utvecklas och kan hamna i konflikt i förändringsprocesser
5. förändringsstrategier och praktiska modeller för att arbeta med förändringsarbete och digital transformation av verksamheter
6. strategier och metoder för att studera teknologiska förändringsprocesser
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
7. analysera och diskutera hur införande av nya digitala praktiker förändrar förutsättningar för kunskap och lärande, ansvar och makt, ledning och styrning, jämställdhet, inkludering och exkludering.
8. identifiera, formulera och analysera utmaningar i samband med införande av nya digitala praktiker
9. analysera styrkor och svagheter i olika ansatser att studera förändringsarbete och organisatoriska förändringsprocesser i samband med digital transformation
10. analysera och värdera olika sätt att bedriva förändringsarbete utifrån etiska och politiska perspektiv och frågor om jämställdhet, inkludering och exkludering
Kursen innehåller följande former:
- Föreläsningar
- Grupparbete
- Workshop
- Seminarier
Individuell examination, 5 hp (UV) (lärandemål 1-8)
Seminarier, 2,5 hp (UG) (lärandemål 5,6,9,10)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på alla examinerade moment. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl godkänd på Individuell examination, 5 hp.
- Sveningsson, S. & Sörgärde, N. (senaste upplagan). Organisationsförändring -hur, vad och varför? Studentlitteratur, Lund.
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.