Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inga huvudområden
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla färdigheter i att genomföra muntliga presentationer med hjälp av olika tekniker som används inom drama.
Kursen behandlar retorik och presentationsteknik med speciellt fokus på användande av olika taltekniker och dramaövningar. Kursen har två moment: i det första momentet används drama och skådespelartekniker med syftet att studenten får en ökad medvetenhet om sin röst, sitt kroppsspråk, sina talfärdigheter samt möjlighet att utveckla dessa med målet att tillämpa dem i muntliga presentationer. Det andra momentet består av memoreringsövningar och genomförande av en monolog från ett drama.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna genomföra mottagaranpassade muntliga presentationer.
Kursen innehåller varierande arbetsformer, såsom
praktiska dramaworkshoppar med fysiska övningar, röstövningar, memorering av text och övning i och handledning av muntliga presentationer.
Kursen har ett processinriktat tillvägagångssätt och studenten deltar aktivt i sitt lärande genom ovan nämnda undervisningsformer.
Kursen examineras genom en muntlig presentation.
Eftersom aktivt deltagande i vissa praktiska lärandeaktiviteter är en förutsättning för att lärandemålet ska uppnås är vissa undervisningsmoment obligatoriska. Kursledaren anger vid kursstarten de moment som kräver obligatorisk närvaro.
Omtentamen sker genom inspelning av muntliga presentationer.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Van Emden, Joan & Becker, Lucinda (2016). Presentation Skills for Students. London: Macmillian Education. (170 s)
Kompletterande material som tillhandahålls av kursledaren (max 100 sidor) samt litteratur som väljs individuellt av studenten i samråd med kursledaren (max 15 sidor) tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Presentationsteknik via drama-RASK