Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten fördjupar kunskaper och medvetenhet om det engelska språksystemet samt utvecklar både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik ur ett funktionellt perspektiv. Studenten ska dessutom utifrån ämnesdidaktiska överväganden kunna granska och värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i grammatikundervisning.
Kursen syftar också till att studenten utvecklar sina kunskaper om akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7.5 hp
Genom språkstudiet fokuseras syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket och hur dessa fungerar i kommunikativa situationer. Vidare behandlar kursen grammatikens roll i språkundervisning, dess förekomst i läromedel samt hur grammatik kan integreras i språkundervisning.
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process. Dessutom studeras grunderna i dokumentationsteknik och källhantering. Olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt genom individuell skriftlig framställning, kamratrespons samt en digital portfolio.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp kartlägga, tolka och förklara användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter (1)
- jämföra hur grammatik framställs i läromedel i engelska med de ideal om grammatikundervisning som framgår av styrdokument och forskningsstudier (2)
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redovisa vad som kännetecknar formella akademiska kontexter och vilka konventioner för struktur, format och dokumentation gäller i dessa kontexter (1)
- kommunicera i skrift i formella akademiska kontexter i enlighet med gällande konventioner (2)
- beskriva, analysera, värdera och ge formativ kamratrespons på flera texter och i olika stadier av skrivprocessen utifrån syfte, mottagare, innehåll och form(3)
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7.5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7.5 hp
Prov 1: Skriftlig grammatisk analys (Written Grammar Analysis), 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 genom skriftliga uppgifter.
Prov 2: Muntlig och skriftlig redovisning av grammatik i textböcker (Oral and Written Report, Grammar in Textbooks), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 genom en muntlig och skriftlig redovisning av ett grupparbete.
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
Prov 1: Digital portfolio (Digital Portfolio), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 genom digitala uppgifter.
Prov 2: Skriftlig framställning (Written Paper), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 genom individuell skriftlig framställning.
Prov 3: Skriftlig kamratrespons (Written Peer Feedback), 3hp. I detta prov examineras lärande mål 3 genom skriftlig kamratrespons.
Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Engelskans byggstenar: Fraser och satser, 7.5 hp
Biber, D., Leech, G. N., & Conrad, S. (2002). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman, 2002. (487 s.)
Hinkel, E. (ed.) (2016). Teaching English Grammar to Speakers of Other Languages. New York: Routledge. (272 s.)
Lundahl, B. (2021). Engelsk Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 50 s.)
Vitto, C. L. (2006). Grammar by Diagram: Understanding English Grammar through Traditional Sentence Diagraming. 3rd edition. Ontario: Broadview Press. (520 s)
Akademiskt skrivande, 7.5 hp
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Texter (max 200 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.