Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på DP131A. Vid underkänt prov och i de fall omprov eller resultat från prov tidsmässigt ligger inom ramen för nästa kurs, kan studenten flyttas upp i väntan på förnyat prov och resultat. Underkänns studenten avbryts studierna på den nya terminen.
HSPOL Polisiärt arbete
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ges på termin 4 på Polisprogrammet, deltidspolisutbildningen.
Kursens övergripande syfte är att studenten ytterligare ska bredda och fördjupa sina kunskaper om polisens roll och uppdrag i ett alltmer globaliserat samhälle med brottslighet som utmanar samhällets förmågor. Med fokus på brottsförebyggande-, ingripande- och utredningsarbete diskuteras fyra relaterade teman: internationellt polisarbete och brott med internationell anknytning, särskilda händelser, grov och organiserad brottslighet samt hatbrott. Inom det första temat diskuteras brott med internationell anknytning brett. Behovet av och förutsättningar för operativt polissamarbete mellan olika stater och internationella organisationer diskuteras med utgångspunkt i den ökade rörligheten, såväl fysiskt som digitalt, och hur polisens uppdrag har förändrats i takt med samhällsutvecklingen. Särskilt belyses de övergripande bestämmelserna för internationell straffrätt och hur internationell anknytning påverkar brottsutredande åtgärder samt frågor som rör metoder och lagstiftning vid inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektion, brottsbekämpning i gränsnära områden samt utredning av brott mot utlänningslagen.
Inom temat särskilda händelser är polisens organisation och styrning, speciellt vid särskilda händelser som är så omfattande eller allvarliga att Polisen måste omfördela sina resurser, i fokus. Här diskuteras även polisens arbete vid ärenden med försvunnen person och studenten tränar på att lokalisera sig med hjälp av karta och koordinater i terräng och hur den här typen av ärenden dokumenteras på ett rättssäkert sätt.
Under kursens tredje tema fördjupar sig studenten inom olika delar av polisens uppdrag att utreda, ingripa och förebygga brott samt i den forskning som bedrivs inom dessa olika kunskapsområden. Exempel på områden som diskuteras är grov, organiserad och ekonomisk brottslighet samt kriminell ekonomi, människohandel, arbetsmiljöbrott, kriminalteknik, rättsmedicin och hantering av dödsfall med fokus på tidig bevissäkring. I detta avseende diskuteras polisens olika metodstöd såsom utredningsstöd vid grova brott. I kursen diskuteras även hur viss brottslighet och åtgärder mot denna utmanar och påverkar samhällets organisering och förmågor på olika nivåer samt hur detta påverkar polisen som organisation, dess uppdrag och den enskilda polisen och medborgaren.
Under kursens teman diskuteras brottslighet och brottsbekämpning i ett globalt och digitaliserat samhälle och hur det som sker i omvärlden påverkar det svenska samhället och det lokala polisiära arbetet. ****Exempel på detta är gränsöverskridande brottslighet som grov organiserad och systemhotande brottslighet, terrorism samt demokrati- och hatbrott, som är fokus för det fjärde temat.
Som en del av kursen tränar studenten på att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska om polisiärt arbete som förberedelse för kontakter med andra länder och grupper i ett mångkulturellt samhälle.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva brottslighet och olika händelser och konflikter ur ett****internationellt perspektiv och diskutera dess betydelse för polisens roll och uppdrag i Sverige,
- förklara behovet av och förutsättningar för operativt polissamarbete mellan olika stater och internationella organisationer med utgångspunkt i den ökade rörligheten över nationsgränser,
- redogöra för syftet med och användandet av gränsöverskridande register,
- redogöra för de övergripande bestämmelserna för internationell straffrätt och hur internationell anknytning påverkar brottsutredande åtgärder,
- redogöra för bestämmelserna för polisens arbete med inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektion och brottsbekämpning i gränsnära områden,
- redogöra för polisens organisation och styrning, i synnerhet vid särskild händelse, samt jämföra ledning och styrning på strategisk, indirekt och direkt nivå,
- redogöra för de initiala åtgärderna vid ärenden om försvunnen person och tillämpa kartkunskap för att kunna lokalisera sig med hjälp av karta och koordinater i terräng, samt på ett rättssäkert sätt kunna dokumentera resultatet,
- redogöra för vilka metoder som ska tillämpas och vilka material samt annan bevisning som ska samlas in och analyseras vid exempelvis grova brott som kräver fördjupad kunskap,
- på grundläggande nivå redogöra för utvecklingen av kriminell ekonomi samt välfärdsbrott,
- diskutera hur grov och organiserad brottslighet utmanar och påverkar samhällets organisering och förmågor på olika nivåer samt hur denna brottslighet kan hanteras av polisen enskilt och i samverkan, och
- diskutera hur demokrati- och hatbrott påverkar olika grupper i samhället och kunna identifiera och utreda demokrati- och hatbrott.
Kursens arbetsformer består av föreläsningar, handledningar, seminarier och praktiska övningar där studenten tränar sina färdigheter i olika scenarion. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras innehållet i föreläsnings- och seminarieform samt handledningar. För att uppnå lärandemål 6–7 diskuteras innehållet i föreläsningsform och genom att delta i en praktisk handledning där studenterna tränar på de initiala åtgärderna i ett ärende om efterforskning av försvunnen person och på att leda den här typen av händelser av olika omfattning för att nå förståelse för hur särskilda händelser organiseras och hanteras. För att uppnå lärandemål 8–10 diskuteras grova brott och relaterade frågor samt aktuell forskning om grova brott och dess påverkan på samhället i föreläsningsform och vid handledningar. För att uppnå lärandemål 11 arbetar studenten med verklighetsbaserade case, enskilt och i grupp, där identifiering och utredning av demokrati- och hatbrott blir belyst ur olika perspektiv.
Lärandemål 1-5 fokuserar på internationellt polisarbete. Lärandemålen examineras genom enskild skriftlig tentamen (4,5hp). Fokus i bedömning av den enskilda skriftliga tentamen är studentens förmåga att förklara vikten av internationellt samarbete och redogöra för hur detta går till samt redogöra för polisens organisation vid särskilda händelser.
Lärandemål 6 - 10 fokuserar på särskilda händelser och fördjupad brottsutredning. Lärandemål 6-8 examineras genom enskild skriftlig tentamen (6hp). Fokus i bedömningen av den enskilda skriftliga tentamen är studentens förmåga att redogöra för polisens arbete vid särskilda händelser samt utredning av exempelvis grov brottslighet. Lärandemål 9 och 10 examineras individuellt genom deltagande i ett seminarium med en tillhörande skriftlig uppgift som studenterna arbetar med i grupp (1,5hp). Fokus i bedömningen är den enskilda studentens förmåga att ur olika perspektiv diskutera hur grov och organiserad brottslighet och dess åtgärder påverkar samhällets och polisens förmågor på olika nivåer.
**Lärandemål 11 fokuserar på demokrati- och hatbrott.**Lärandemål 11 examineras genom en skriftlig case-baserad uppgift som studenterna arbetar med i grupp och presenterar muntligt och skriftligt (3hp). Fokus i bedömningen av den enskilda studenten är förmågan att redogöra för de omständigheter som bör tas hänsyn till vid agerande i samband med demokrati- och hatbrott utifrån aktuell forskning, förmåga att identifiera brottens motiv samt utreda brott.
Bedömningskriterier för samtliga examinationsmoment finns på den digitala lärplattformen.
För betyget godkänd på kursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment. För betyget väl godkänd krävs därutöver betyget väl godkänt på de två skriftliga tentamina som examinerar lärandemål 1-5 och 6-9.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.