Grundnivå
60 högskolepoäng med progression inom huvudområdet datavetenskap.
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Kursen utvecklar studentens förmåga att inhämta fördjupade kunskaper om nya områden i datavetenskap. Kursens innehåll fastställs vid kursstart i samråd mellan student och lärare.
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs förväntas studenten kunna:
- visa fördjupad kunskap inom det fastställda området
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs förväntas studenten kunna visa förmåga att:
- kritiskt granska rapporter inom området
- tillämpa existerande lösningar inom det fastställda området
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem
- planera och med adekvata metoder genomföra och rapportera avsedda uppgifter inom givna ramar
- självständigt eller i grupp, kunna arbeta med problemställningar knutna till ett specifikt område inom datavetenskap
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs förväntas studenten kunna:
- reflektera över för- och nackdelar med existerande lösningar inom området
- reflektera över sin egen läroprocess och de erfarenheter som gjorts under kursens löptid
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
Föreläsningar och seminarier, handledning samt självstudier.
För betyget Godkänd krävs godkänd skriftlig reflekterande rapport (6 hp, UG) samt godkänd muntlig presentation (1,5 hp, UG).
- Litteratur väljs i samråd med handledare och examinator.
Referenslitteratur
- Backman, Jarl (2008) Rapporter och uppsatser, Studentlitteratur
- Dahlgren, Hans (2001) Lärprocessen: om målmedvetet lärande, Ekelund, Solna
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.