UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Verksamhetsförlagd utbildning IV

Engelsk benämning

Teacher-supervised Placement IV

Kurskod

VU734B

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2025-06-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU233B Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd)

Eller motsvarande.

Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i fritidspedagogisk verksamhet på vfu-skola Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den fritidshemspedagogiska verksamheten och undervisningen. Begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet.

I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen ska ge studenten erfarenhet av skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över etik, vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter.

I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning i fritidshemmet. Andra fokus i kursen är fritidshemmets systematiska kvalitetsarbete och främjandet av skolans värdegrund samt den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser förankrade i skolans styrdokument inom kunskapsområdena natur och samhälle samt lek och utevistelse relaterat till vetenskap och beprövad erfarenhet,
  2. främja skolans värdegrund och uppdrag i samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra kritiskt värdera gjorda erfarenheter i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet
  3. kritiskt granska den egna professionsutvecklingen och det pedagogiska ledarskapet i relation till verksamhetens och skolans demokratiska uppdrag samt reflektera över skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet

Arbetsformer

Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.

Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Som lärare i fritidshem krävs att kunna aktivt delta i verksamhetens alla moment för att kunna stötta eleverna i deras utveckling. Fritidshemsläraryrket omfattar ansvar för elevernas hela vistelsetid på skolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.

Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, lovverksamhet, fortbildningsdagar , samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.

I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och förutsättningar. Studenten reflekterar över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.

Bedömningsformer

  • Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
  • Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
  • Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.

God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.

Kurslitteratur

Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera kunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

-

Övrigt

Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers eller personals säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.

Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.

För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.