Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Sociala relationer och ledarskap

Engelsk benämning

Social Relations and Leadership

Kurskod

UV217A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-05-16

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om sociala relationer och ledarskap samt förståelse för vad det kan innebära i förskolans praktik.

Inom kursen studeras sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Med hjälp av detta perspektiv problematiserar studenten normer i relation till förskolans och vårdnadshavares delade ansvar för barns omsorg. Under kursens gång identifierar och diskuterar studenten etiska dilemman som förskolläraren kan ställas inför i sitt ledarskap, där olika aktörers perspektiv synliggörs. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.

Inom ramen för akademisk literacy fokuseras textens struktur och byggstenar inom den vetenskapliga genren.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för begreppet ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv,
  2. identifiera och resonera kring etiska dilemman som kan uppstå i sociala relationer i förskolan,
  3. resonera om sociala relationer i förskolan med betoning på normer gällande det delade ansvaret för barns omsorg.

Arbetsformer

Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.

Bedömningsformer

Kursens samtliga lärandemål examineras genom ett paper.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Anmäla oro för barn: Stöd för anmälningsskyldiga och andra anmälare (2014). Stockholm: Socialstyrelsen (43 s) (tillgänglig på internet)

Colnerud, Gunnel (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning & Demokrati 15(1), 33-41 (8 s) (tillgänglig på internet)

Noddings, Nel (2012). Language of care ethics. Knowledge Quest 40(4), 52-56 (5 s) (tillgänglig på internet)

Noddings, Nel (2015). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 12) (22 s) (tillgänglig som e-bok på Orkanenbiblioteket)

Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer I förskolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (152 s)

Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 35-84, 123-141, 163-176, 212-228) (96 s)

Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red.) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (egenvalt kapitel om ca 20 s)

Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.