Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6. Minst 45 hp inom huvudområdet Interaktionsdesign
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att ge studenterna möjlighet att självständigt utforma och genomföra ett interaktionsdesignprojekt, med hjälp av de färdigheter och kunskaper från de två första åren av programmet. Arbetssättet och läranderesultaten är modellerade efter examensarbetet och en progression från en liknande kurs under det första året.
I den här kursen får studenterna individuellt utforma, planera, genomföra och redovisa ett interaktionsdesignprojekt. Studenterna kan använda sig av tidigare erfarenheter i programmet eller engagera sig i ett aktuellt forskningsämne. Genom projektet bygger studenterna upp kunskap genom designaktiviteter och engagerar sig i litteratur och relevanta intressenter. Handledarna hjälper studenterna att navigera i de komplexa projekten, som kulminerar i en rapport som är utformad efter examensarbetet och en öppen utställning. Förutom att arbeta med ett större projekt kommer föreläsningar att ges till stöd för designermetoder för forskning, engagemang i litteratur och om samtida forskningsteman där så är lämpligt.
Lärandemål
- Självständigt skapa en inramning av ett interaktionsdesignproblem genom att engagera sig i designsituationen och relevant litteratur
- Engagera sig konstruktivt och etiskt med intressenter som är relevanta för designsituationen
- Sammanfatta och kommunicera insikter från projektet i ett vetenskapligt format, inklusive korrekt referensangivelse, citering och citat
- Kontextualisera och visa relevansen av arbetet och dess resultat för interaktionsdesign
- Kritiskt reflektera över arbetet, identifiera dess begränsningar och möjligheten till framtida arbete
- Involvera relevanta intressenter i dialog om projektets utformning, resonemanget om beslut som fattas i projektet och dess resultat
Arbetsformer
Föreläsningar, rådgivning, tekniska workshops och peer-kritik.
Bedömningsformer
- Rapport. En lång vetenskaplig rapport på 6 000–9 000 ord (HP 10; LR 1–6)
- Utställning och försvar. Studenterna producerar artefakter och material som kommunicerar deras arbete och engagerar intressenter utanför universitetet och försvarar sitt arbete i ett muntligt format (HP 5; LR 4–6).
För omexamination av (produktions)uppgifter gäller vissa omständigheter eftersom examinationen av dessa uppgifter är beroende av studenternas deltagande under vissa tidsperioder och i specifika projekt. Omexamination kommer att ges enligt studentens rättigheter, men med anpassningar till den specifika uppgiften eftersom den inte kan genomföras i samma sammanhang som den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
På grund av projektens självständiga karaktär förväntas studenterna själva hitta och använda ytterligare litteratur.
- Muratovski, G. (2016) Research for Designers. SAGE Publications.
- Koskinen, I., Redström, J., Zimmerman, J., Wensveen, S. and Binder T. (2011) Design Research Through Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Morgan Kaufmann.
- Warburton, N. (2007). The Basics of Essay Writing. Routledge.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.