Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Miljöpsykologi och -metod

Engelsk benämning

Environmental Psychology and Methods in Environmental Psychology

Kurskod

MV223A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2025-08-18

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav


Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.

Huvudområde

KSMXA / Miljövetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Miljövetenskap på nivå 1-60 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i miljövetenskap.
Ingår i programmet Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle

Innehåll

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande teoretisk kunskap om samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv och att ge förståelse för miljöpsykologiska perspektiv på individers normer, attityder och beteenden. Vidare skall kursen ge kännedom om grundläggande miljöpsykologiska metoder och tillämpningar.

Miljöpsykologi studerar relationen mellan människan och människans omgivande miljö samt naturen från ett psykologiskt perspektiv. Kursen tar upp teorier och metoder för att undersöka och analysera samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv samt hur normer, attityder och beteenden kan uppstå och förändras.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:

1. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och förändring av dessa
2. redogöra för vanliga miljöpsykologiska teorier kopplade till människans uppfattning av sin miljö i relations till miljöetiska teorier
3. redogöra för vanliga miljöpsykologiska metoder

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:

4. använda en kombination av miljöpsykologiska och miljöetiska teorier för att identifiera, analysera och problematisera individers beteende
5. kritiskt reflektera kring individers normer, attityder, uppfattningar samt beteende och möjligheter till förändring av dessa
6. utföra en miljövetenskaplig undersökning med grund i miljöpsykologiska teorier och metoder
7. producera skriftlig rapportering, som uppfyller kraven på vetenskapliga formalia och god språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning ska den studerande kunna:

8. reflektera över och förhålla sig kritiskt till såväl det egna sina egna och andras normer, attityder samt beteenden i förhållande till aktuella miljöfrågor samt dessas etiska aspekter
9. reflektera självständigt kring den egna arbetsinsatsen och ta ställning till resultatet av denna samt reflektera självständigt kring den egna kunskapsutvecklingen och ta ansvar för användningen av resultatet av denna
10. identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap samt kunna utveckla sin kompetens i att sammanställa aktuellt forskningsläge inom valt fördjupningsområde inom miljövetenskapen

Arbetsformer

Kursens arbetsformer bygger på föreläsningar, seminarier, eget arbete och arbete i grupp. Utöver den schemalagda undervisningstiden förväntas den studerande arbeta självständigt och i grupp med informationssökning och kunskapsinhämtning.

Bedömningsformer

Tre seminarier med skriftlig inlämning och aktivt deltagande (4,5 hp) (mål 1, 3, 5, 7 & 8) (UV)

Undersökning – planering, genomförande och rapportering (3 hp) (mål 2-6, 8-10) (UG)

För slutbetyget godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.

För slutbetyget väl godkänd på hela kursen (7,5 hp) krävs dessutom betyget väl godkänd på 4,5 hp av hela kursens delmoment.

Kurslitteratur

  • Bryman, A., Clark, T., Foster, L., & Sloan, L. (2025). Brymans samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 4. Liber AB, Stockholm.
  • Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
  • Nilsson, A. (2020). Klimat och psykologi: varför vi inte agerar hållbart och vad vi kan göra åt det (Upplaga 1.). Studentlitteratur, Lund.
  • Steg, L. & de Groot, J. I. M. (2019). Environmental Psychology – An introduction. Wiley-Blackwell, Hoboken.
  • Stoknes, P.E. (2015). When We Try Not to Think About Global Warming. Chelsea Green Publishing, White River Junction.

Vetenskapliga artiklar och annat material tillhandahålles elektroniskt.

Kurslitteraturen på tidigare kurser på SGMVP Miljövetarprogrammet – Människa, Miljö, Samhälle används som referenslitteratur.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.