Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV528G Motorisk kontroll och motoriskt lärande (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Inget huvudområde - G1F
Studenten ska utveckla sin förmåga att tillämpa olika verktyg för att samla in, presentera, återkoppla och utvärdera data.
I kursen arbetar studenterna både med olika psykometriska, medicinska och fysiologiska tester för att samla in data. Centrala begrepp inom testmetodiker bearbetas. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att koppla ihop teori och praktik inom fältet fysisk aktivitet och hälsa. Studenten arbetar med muntlig återkoppling utifrån individuella testresultat.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- samla in data utifrån standardiserade metoder
- sammanställa, sammanfatta och presentera data med hjälp av beskrivande statistik
- utvärdera resultat från insamlad data och föreslå lämpliga åtgärder utifrån ämnesmässig kunskap
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshops, formativ och kollegial feedback, självstudier och praktiska moment, vilka utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen examineras i två prov.
Prov 1: Individuell portfolio, 4,5 hp (Individual Portfolio, 4,5 credits), (lärandemål 1–2).
Prov 2: Individuell muntlig examination och praktiskt genomförande, 3 hp (Individual oral and practical exam, 3 credits), (lärandemål 3).
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Bellardini, Helena, Henriksson, Anders, & Tonkonogi, Michail (2009) Tester och mätmetoder för idrott och hälsa. SISU Idrottsböcker, Stockholm, ISBN 978-91-854 33-13-1. (s.10-41, 80-81, 330-388)
Bishop, Phillip (2019) Measurement and evaluation in physical activity applications. Routledge, New York, NY. ISBN 978-0-8153-9225-5. (s.1-47, 83-86, 112-129, 170-192)
Kenney, Larry W., Wilmore, Jack H. & Costill,David L. (2020). Physiology of sport and exercise(7th edition). Leeds:Human Kinetics. (s.225-298, 377-386)
Tenenbaum, Gershon, Eklund, Robert & Kamata, Akihito (2012) Measurement in sportand exercise psychology. Human Kinetics, Champaign, IL. ISBN13: 978-450416-27-6.?(s. 3-7, 169-176, 227-317, 455-464).
Tornberg, Åsa & Garland, Stephen (2022). Träning som medicin. Studentlitteratur, Lund. ISBN 978-91-44-11920-5 (s. 101-158)
Vetenskapliga artiklar, cirka 400 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.