Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 6 (TV126A) samt ha godkänd portfolio (provkod 2410) på terminskurs 7 (TV667A).
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen syftar till att ge kunskap om barn- och ungdomstandvård samt vuxentandvård i ett individuellt perspektiv.
Vid behandling av barn- och ungdomspatienter krävs goda kunskaper om barnets normala somatiska och psykiska utveckling. Det förväntas att den studerande tillgodogör sig grundläggande kunskaper om munhålans normala förhållanden under barnaåren såväl som kunskaper om frekvens och etiologi avseende sjukdomar i munhålans hård- och mjukvävnader samt störningar i den normala käk-, bett- och tandutvecklingen.
Utredningar och diagnostik av dessa tillstånd kommer att tränas och praktiseras på kliniken såväl som på seminarier. Den studerande skall också behärska planering och utförande av förebyggande och operativa åtgärder avseende dessa tillstånd såväl som värdering av planerade insatser. För att behandla barn- och ungdomspatienter och för att kunna anpassa behandlingsval till barnets speciella orala förhållanden krävs också insikter i tillämpad barn- och ungdomspsykologi.
Det är också nödvändigt att studenten orienterar sig om tandbehandling av sjuka barn och barn med funktionsnedsättning, barn med olika kulturell bakgrund samt om barntandläkarens uppgifter i samhället. Behandling av bettavvikelser sker som regel i samarbete med specialister inom ortodonti. I avsnittet om störningar i käkarnas utveckling kommer också olika behandlingsmetoder att belysas. De studerande skall även fortsätta de kliniska momenten från föregående kurs genom att diagnostisera och prognostisera kraniomandibulära störningar samt utföra behandling av desamma.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva den organiserade barnhälsovården samt redogöra för den organiserade barn- och ungdomstandvården i Sverige och dess betydelse för den orala hälsan
- beskriva normal respektive avvikande somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar samt faktorer som påverkar detta
- förklara faktorer av betydelse för att förebygga orala sjukdomar hos barn och ungdomar
- redogöra för epidemiologisk data rörande bettavvikelser, erosioner, karies, gingivit och parodontala förändringar hos barn och ungdomar
- förklara etiologi, kliniskt mönster och progression rörande karies, gingivit och parodontala förändringar hos barn och ungdomar i jämförelse med hos vuxna
- analysera likheter och olikheter för metoder vid diagnostik och behandling av sjukdomar i tandpulpa och periapikal vävnad hos barn och ungdomar jämfört med vuxna
- redogöra för etiologi, patogenes, diagnostik och behandling av tandutvecklings- och eruptionsstörningar
- beskriva genetiska faktorer och dess betydelse för uppkomst av variation av normala egenskaper, sjukdomar, syndrom, missbildningar och utvecklingsrubbningar, med särskild hänsyn till tillstånd som berör munhålan
- förklara principer för operativ behandling av primära tänder och unga permanenta tänder samt enklare kirurgiska ingrepp på barn och ungdomar
- redogöra för rädsla hos barn och ungdomar med fokus på tandvårdsituationen
- beskriva och värdera olika metoder för smärtlindring på barn och ungdomar
- förklara den prenatala och orofaciala utvecklingen samt uppkomst av LKG
- förklara de biologiska mekanismer som reglerar individens tillväxt och utveckling
- förklara normal kraniofacial och kraniomandibulär tillväxt och bettutveckling i primära och permanenta bettet
- förklara de vanligaste käk- och bettanomaliernas etiologi, diagnostik, klassificering, behandling och prognos
- redogöra för vävnadsreaktioner och risker vid ortodontisk tandförflyttning
- redogöra översiktligt för behandlingar av skelettala avvikelser, med kombinerad ortodontisk - kirurgisk korrektion
- analysera TMD och dess förekomst, uppkomst, förlopp, diagnostik, prognos och behandling hos barn och ungdomar
- redogöra för principer för att söka, bearbeta och värdera vetenskaplig information
- analysera grundläggande etiska och moraliska begrepp avseende barn och ungdomar samt dess betydelse och tillämpning i tandvården och samhället
- redogöra för om, hur och när ortodontisk/ käkkirurgisk/ protetisk behandling är lämpligt vid agenesi
- redogöra för vanligt förekommande långvariga sjukdomar, psykisk ohälsa och neuropsykiatriska funktionsvariationer hos barn och ungdomar och hur dessa påverkar den orala hälsan, samt redogöra för ett professionellt bemötande och omhändertagande i tandvårdssituationen
- redogöra för barns rättigheter i samhället samt relevansen av FN:s barnkonvention för tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera och genomföra olika undersökningsmetoder samt diagnostisera och utifrån aktuell evidensbaserad och kostnadseffektiv behandling upprätta terapiförslag för barn och ungdomar med olika tandvårdsbehov
- planera och genomföra profylaktiska åtgärder för att främja oral hälsa hos barn och ungdomar ur ett evidensbaserat och kostnadseffektivt perspektiv
- utföra adekvat smärtlindring och ett gott omhändertagande utifrån ingreppets art och barnets somatiska och psykiska utveckling
- bedöma och informera om möjlighet till olika implantatbehandling och dess konsekvenser utifrån patientens behov av rehabilitering samt planera för och utföra dessa
- bemöta behov och identifiera förväntningar från patienten och eventuell vårdnadshavare
- identifiera och vid behov omhänderta sjukdomstillstånd i angränsande vävnader samt ta hänsyn till eventuell förekomst av systemiska sjukdomar i samband med protetisk behandling
- utföra protetisk och bettfysiologisk behandling samt utvärdera denna och vid behov ge kompletterande vård för bibehållande av oral hälsa
- rutinmässigt identifiera patienter med TMD i den kliniska verksamheten
- leda och organisera samarbetet med tandvårdsteamet
- identifiera patienter som kräver samarbete med eller handläggning av specialister inom tandvården och sjukvården samt kunna skriva remiss till dessa
- tillämpa lagar och regler för journalföring och journalhantering samt administrativa rutiner för barn- och ungdomstandvård och tandvårdsstöd för vuxna
- ta hänsyn till patientens totala hälsosituation och psykologiska situation i relation till odontologiska behandlingsinsatser
- identifiera livshotande situationer och vilka livsuppehållande åtgärder som kan utföras på barn och ungdom
- i samarbete med ortodontister terapiplanera och behandla bettavvikelser i växelbettet inom ramen för allmäntandläkarens ansvarsområde.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- förstår och kan ta hänsyn till patientens allmänna hälsa, livssituation, sociokultur, genus, etniska bakgrund och eventuella vårdnadshavare i behandlingssituationen
- förstår vikten av rutinmässig undersökning av munhålan och närmast omgivande strukturer med avseende på förekomst av patologiska förändringar
- ansvarar för att patient/vårdnadshavare informeras om det orala tillståndet och tillgängliga behandlingsmöjligheter samt är lyhörd för och värderar patientens önskemål, krav och förväntningar i behandlingssituationen
- utifrån ett genusperspektiv kan värdera sitt eget och andra studenters agerande i såväl grupp som patientkontakter
- tar ett personligt ansvar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik, behandling och prognos
- förhåller sig vetenskapligt kritisk till val av material, processtekniker och olika behandlingsmetoder inom protetisk rehabilitering
- reflekterar över egen insats beträffande det orala hälsotillståndet hos den individuella patienten och hos populationen och verka för bibehållandet av god oral hälsa
- tar ansvar för sin yrkesroll och strävar efter god etik i vården
- har ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) i odontologi. Examensarbetet omfattar totalt 30 hp och pågår även under terminskurserna 7, 9 och 10.
Kliniska moment
Vid den kliniska verksamheten inom allmän vuxentandvård skall den studerande diagnostisera förekomsten av behandlingskrävande orala sjukdomar och på basis av inhämtade upplysningar ställa ett terapiförslag, planera behandlingsgången samt beskriva/svara för det praktiska genomförandet av behandlingen.
Vidare skall studenten lära sig att diagnostisera, ställa terapiförslag, upprätta behandlingsplan och prognos samt behandla odontologiska problem hos barn och ungdomar, vilket innebär diagnostik och behandling av tandutvecklingsstörningar, kroniska sjukdomar, barn med funktionsnedsättning samt svårbehandlade barn.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut.
- Skriftlig och muntlig examination (15 hp)
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV669A (terminskurs 9) upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 9.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Alberts B, Johnson, A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walker P. Molecular biology of the cell. 5th ed. New York: Garland Science; 2014.
- Bee H, Boyd D. Developing Child, The: Pearson New International Edition. 13th ed. 2014.
- Blomqvist M. Oral health and behavior in children with attention deficit hyperactivity disorder. Department of Pediatric Dentistry, Institute of Odontology, Karolinska Institute, Stockholm, Sweden. 2007. Tillgänglig https://openarchive.ki.se/xmlui/bitstream/handle/10616/37743/thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Bondemark L, Isberg Per Erik. Klinisk behandlingsforskning inom tandvården upplaga 1:1 Gothia kompetens 2022
- Bondemark L, Dimberg L. Grundläggande ortodonti. Gothia Kompetens AB, ISBN 978-91-7741-218-2. 2021.
- Cobourne M, DiBiase A. Handbook of Orthodontics – 2nd Edition; Elsevier 2015.
- Essence: Om ADHD, autism och andra utvecklingsavvikelser. Christopher Gillberg. Natur Kultur Akademisk. Upplaga 1. 2018
- Ernberg M, Alstergren P. Clinical cases in orofacial pain. Singapore. Markono Print Media Pte Ltd; 2017.
- Fejerskov O, Kidd E. Dental caries. The disease and its clinical management. 3nd ed. Copenhagen: John Wiley & Sons Inc 2015. Tillgänglig elektroniskt via bibliotekets katalog.
- Hall JE. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology- 12th ed. Philadelphia: Elsevier; 2011.
- Hallberg U. Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar: en kunskapsöversikt. Liber AB 2018. Stockholm.
- Hwang P, Nilsson B. Utvecklingspsykologi. 4:e utgåvan.; 2019.
- Koch G, Poulsen S, Espelid I, Haubek D. Pediatric dentistry - a clinical approach. 3rd ed. John Wiley & Sons Inc; 2017.
- Kristoffersson U, Johansson Soller M. Medicinsk genetik. En introduktion. 3:e uppl. Studentlitteratur 2021.
- Proffit WR, ed. Contemporary Orthodontics. 5rd ed. Mosby, St Louis; 2013.
- Sanjay Mallya, Ernest Lam. White and Pharoah's Oral Radiology: Principles and Interpretation 8th ed. 2018 eller 7th ed.
- Socialstyrelsen. Att samtala med barn (2018). Artikelnummer 2018-11-14.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf - Thilander T, Bjerklin K & Bondemark L. Essential Orthodontics, 1 ed. Wiley Blackwell 2017. ISBN 9781119165675
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges enbart vårterminen 2025 och upphör därefter. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2026 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se ovan övergångsbestämmelser.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.