Grundnivå
30 hp avklarade kurser samt Engelska 6
Inga huvudområden
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde och kan i normalfallet ingå i en generell examen.
Kursen är designad för grundnivån och välkomnar alla studenter med intresse för artificiell intelligens (AI). Det kräver inte tidigare kunskaper om AI-teknik, etik, policyskapande eller vardagspolitik. Den här kursen är avsedd att fylla tomrummet i den engelska läroplansutbildningen på kandidatnivå inom svenska universitet som tar upp ämnena AI-teknologier och deras vardagliga etiska implikationer inom samhället samt beslutsfattande processer. Studenterna kommer att uppmanas att överväga vardagens etiska ställning i förhållande till existerande och framväxande AI-teknologier inom globala och transnationella samhällen, samt hur policyvetenskapen hjälper oss att förstå regleringens roll.
Den här kursen antar en tvärvetenskaplig samling av forskning för att utveckla nuvarande och framtida samhälleliga implikationer, genom ett förhållningssätt till digitaliseringens vardagliga och transnationella sammanhang. Syftet med denna kurs är att ge studenterna en allmän förståelse för de etiska frågorna kring AI och deras samhälleliga påverkan, såväl som policyskapande, utan behov av intensiv kunskap om teknologierna. Kursen utforskar ämnet etik och policy inom AI genom teman som medborgarskap, datakapitalism, lagstiftning, diskriminering, pålitlighet, fred och konflikt, diskursbestämning och framtida teknologier.
Efter genomförd kurs med godkänt resultat skall studenten kunna:
1. Visa förståelse för AIs etiska och samhälleliga utmaningar.
2. Bedöma de etiska utmaningarna för AI-utveckling och implementering.
3. Diskutera hur policyer utvecklas på flera nivåer och vilka aktörer som är involverade, med relevans för AI.
4. Att konceptualisera olika vardagsaktörers roll i relation till AI:s utveckling, ägande och användning.
Föreläsningar, seminarier och presentationer.
Denna kurs examineras genom en rad skriftliga uppgifter och aktivt deltagande.
Coeckelbergh, M. (2022) The Political Philosophy of AI (Bristol: Polity Press)
Hintz, a., Dencik, l. and Wahl-Jorgensen, K. (2018) Digital Citizenship in a Datafied Society (Bristol: Polity Press)
Course literature will consist primarily of articles announced prior to the course start, meaning there may be approximately 300 pages in addition to the two recommended texts. Literature will be both academic and non-academic to ensure relevance to ongoing developments in AI and ethics.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.