Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO272A, Barndom och lärande: Villkor för barns utveckling och lärande (genomgången)
Inget huvudområde
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin kunskap om förskolläraryrket samt den egna yrkesrollen.
Inom kursen undersöks och diskuteras förskolläraryrket utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till internationell och nationell forskning. Kursen ger också möjlighet för studenten att värdera och kommunicera sin egen kunskapsutveckling i relation till förskolans uppdrag och pedagogiskt ledarskap. Kursen erbjuder studenten olika teoretiska perspektiv på förskolläraryrket och förskollärares verksamhet. Tyngdpunkten ligger på att studenten själv tar ställning till och utvecklar en reflexiv uppfattning om yrkets roll och relevans i samhället.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
kritiskt diskutera, värdera och dra pedagogiska slutsatser kring lärarrollen i förhållande till ett teoretiskt perspektiv
kritiskt diskutera den egna yrkesrollen i relation till förskolans uppdrag och olika teoretiska perspektiv
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i diskussioner och presentationer.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För att erhålla betyget Väl godkänt på kursen krävs Väl Godkänt på prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen. Om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Stockholm: Liber (190 s.)
Hansen, David (2018). Bearing Witness to the Fusion of Person and Role in Teaching. The Journal of Aesthetic Education, 52 (4), 21-48 (27 s.)
Higgins, Chris (2003). Teaching and the Good Life: A Critique of the Ascetic Ideal in Education. Educational Theory, 53 (2), 131-154 (23 s.)
Korsgaard, Morten, T. (2019). Exploring the role of exemplarity in education: two dimensions of the teacher’s task. Ethics & Education, 14(3), 271-284 (14 s.)
Lilja, Peter & Dahlbeck, Johan (2021). Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare. Pedagogisk Forskning i Sverige, 26(4): 127-140. (14 s.)
Maxwell, Bruce (2015). ‘Teacher as Professional’ as Metaphor: What it Highlights and What it Hides. Journal of Philosophy of Education, 49 (1), 86-106 (20 s.)
Reagan, Timothy (2010). The Professional Status of Teaching, i: Bailey, Richard, Barrow, Robin, Carr, David & McCarthy, Christine (red.). The SAGE handbook of Philosophy of Education. London: SAGE, 209-221 (12 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.