Grundnivå
- Totalt 120 hp, inklusive 60 hp inom huvudområdet Informatik med progression samt 60 hp inom huvudområdet Företagsekonomi och Ledarskap och organisation.
MHINF Informatik
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet informatik och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga till kritiskt tänkande, argumentation och problemlösning genom att utföra självständigt vetenskapligt arbete inom ämnesområdet informatik, och som resulterar i kunskapsproduktion inom forskningsämnet informatik.
Innehåll:
- vetenskapliga undersökningsmetoder
- formulera en frågeställning som har kunskapsproduktion som målsättning
- kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
- ämnesmässig positionering till informatik
- planering och genomförande av en vetenskaplig undersökning
- rapportering av vetenskaplig undersökning - examensarbetet
- presentation av eget examensarbetet
- opposition av annans examensarbete
- fördjupat försvar av eget examensarbetet.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. presentera ansatser för identifiering av kunskapsbehov inom huvudområdet informatik
2. redogöra för informatikområdets vetenskapliga grund, vetenskapliga förhållningssätt och paradigm,
3. redogöra för teoretiska perspektiv och metoder för datainsamling och dataanalys som ingår i vald studiedesign.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
4. identifiera ett kunskapsbehov och formulera en relevant forskningsfråga för en studie inom huvudområdet informatik
5. utforma och genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar i huvudområdet informatik
6. välja relevant befintlig teoribildning för att stödja utformningen och genomförandet av en studie inom huvudområdet informatik
7. tillämpa lämpliga metoder och tekniker för datainsamling och dataanalys inom huvudområdet informatik
8. muntligt och skriftligt avrapportera en genomförd studie inom huvudområdet informatik på ett inom fältet vedertaget sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
9. göra en fördjupad kritisk reflektion om kvaliteten i en av andra genomförd studie
10. bedöma och analysera forskningsfrågor av betydelse och relevans för ämnesområdet
11. inom huvudområdet informatik föra en fördjupad kritisk diskussion över metoder och resultat med hänsyn till relevanta vetenskapliga perspektiv samt multidimensionell hållbarhet
12. identifiera behovet av vidare kunskapsutveckling inom ramen för det område som examensarbetet behandlar.
Föreläsningar, seminarier, självstudier.
- Examensarbete 15 hp, lärandemål: 2-8, 10-12 (UV)
- Skriftlig och muntlig opposition 1 hp, lärandemål 9 (UG)
- Skriftliga och muntliga uppgifter 6,5 hp lärandemål 1, 3, 4 (UV)
Krav för Godkänd:
Godkänt examensarbete (15 hp), godkänd Skriftlig och muntlig opposition (1 hp), godkända skriftliga och muntliga uppgifter (6,5 hp).
Krav för Väl godkänd:
Väl godkänt examensarbete (15 hp), godkänd Skriftlig och muntlig opposition (1 hp), väl godkända uppgifter (6,5 hp).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
- Esaiasson, P., Gilljam, M., Oscarsson, H., Towns, A.E. & Wängnerud, L. (2017). Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad. (Senaste upplagan). Stockholm: Wolters Kluwer.
- Oates, B.J. Researching informations systems and computing. Sage. Senaste utgåvan
Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar som är relevanta för området. Individuell litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren.
Referenslitteratur:
Blomström, V. & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.