Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY192G Ledarskap och förändringsarbete (genomgången)
Inget huvudområde
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla färdigheter för att kunna vägleda människor från skilda sammanhang och med olika förutsättningar. Kursens fokus är att synliggöra och problematisera egna socialt och kontextuellt skapade föreställningar och normer.
I kursen behandlas perspektiv på genus, migration och generation med utgångspunkt från hur studentens föreställningar och normer kring dessa kan påverka individen i ett vägledningssammanhang. Dessa perspektiv behandlas och synliggörs normkritiskt såväl teoretiskt som vägledningsmetodiskt. Studenten ska under kursen utveckla sin egen självmedvetenhet bland annat genom att dokumentera sin reflexivitet kring perspektiven. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för och problematisera individers skilda förutsättningar vad gäller inträde och etablering i utbildning och arbetsliv ur ett normkritiskt perspektiv
- kunna reflektera kring sina egna normer om arbete och studier samt sina föreställningar om individer i olika kontexter
- kunna utveckla strategier för att arbeta på ett inkluderande sätt med karriärutveckling med individer som har olika förutsättningar och behov.
- visa förmåga att problematisera sina ställningstaganden ur ett normkritiskt perspektiv
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, metodikpass och workshops.
Samtliga lärandemål examineras genom en portfolio.
Vid bedömningen beaktas utöver innehållsaspekter god språkbehandling, struktur och presentationsform vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Archer, Louise., Pratt, Simon D. & Phillips, David. (2001). Working-class men's constructions of masculinity and negotiations of (non) participation in higher education. Gender and Education, 13(4), 431-449.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019) Normkritisk pedagogik. Lund: Studentlitteratur. (360 s)
Håkansson, Peter G., & Ennerberg, Elin (2022). Plats för vem?: Om arbetets inkludering och exkludering. Nordic Academic Press. Introduktion, Kapitel 1, Kapitel 8, (60 s)
Ringblom, Lisa. (2022). “It is just a joke!” informal interaction and gendered processes underground. NORA-Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 30(2), 94-107.
Rosvall, Per-Åke, Blomqvist, Johannes & Nylén, Ebba (2020). A horizon circumscribed by norms?–five gay men discussing career and work. Norma 15(2), 111-127.
Sawyer, Lena (2006) Att koppla drömmar till verkligheten: SYO-konsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet, i SOU 2006:40 (62 s)
SOU2014:6 Män och jämställdhet. (kap 5, 19s) http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/39/45/9a43c7a5.pdf
Wikstrand, F & Lindberg, M (2015) Tala om arbetslivet! : ett genusmedvetet och normkritiskt metodmaterial för hela skolan: Stockholm: Skolverket. (102 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.