Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Godkända kurser: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker och PD117A Designmetodik för produktutvecklare.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
Innehåll
Syftet med kursen är att ge studenten en fördjupad förståelse för användarcentrerad design (ACD). Kursen tar upp designmetoder inom ACD som används för att fördjupa designerns förståelse för människan och hennes behov. Studenten prövar metoderna i övningar och tillämpar dem i ett projekt. Studenten får lära sig att definiera målgrupper, identifiera och analysera behov samt hur detta påverkar utvecklingsarbetet av en produkt. Att aktivt pröva olika lösningar i fysiska skissmodeller är en central del i kursen.
- Användarcentrerad design (bakgrund, teori, metoder, etik)
- Formutveckling som prövande process
- Tillämpat designprojekt
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- Kunna tillämpa metoder inom ACD och kunna diskutera och redogöra för information, problem, behov och lösningsalternativ i dialog med olika grupper
- Kunna reflektera över etiska överväganden i relation till olika ACD-metoder
- genom ACD kunna påvisa målgruppers påverkan på produktutvecklingen
- kunna genomföra ett ACD-projekt där formutvecklingen används som prövande process.
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd av föreläsningar, övningar och seminarier samt ett självständigt projekt med tillgång till handledning.
Bedömningsformer
**Tillämpat ACD-projekt **(7,5hp)
Godkänt seminarium, godkänd modell och godkänd dokumentation av projekt (Lärandemål 1, 2, 3 och 4)
Kurslitteratur
Boeijen, Annemiek van, Daalhuizen, Jaap, Zijlstra, J. & Schoor, Roos van der (red.) (2014). Delft design guide: design methods.
Rekommenderad litteratur:
- Andersson U-L., Människovara; funktionell ergonomi för konstruktörer, Studentlitteratur, 1993
- Norman D.A, The design of everyday things, Basic Books, 2002
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.