UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Produktutveckling och människan

Engelsk benämning

Product Development and the Human Being

Kurskod

PD132A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2013-02-04

Fastställandedatum

2016-12-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker och PD117A Designmetodik för produktutvecklare.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.

Innehåll

Syftet med kursen är att ge studenten en fördjupad förståelse för användarcentrerad design (ACD). Kursen tar upp designmetoder inom ACD som används för att fördjupa designerns förståelse för människan och hennes behov. Studenten prövar metoderna i övningar och tillämpar dem i ett projekt. Studenten får lära sig att definiera målgrupper, identifiera och analysera behov samt hur detta påverkar utvecklingsarbetet av en produkt. Att aktivt pröva olika lösningar i fysiska skissmodeller är en central del i kursen.

  • Användarcentrerad design (bakgrund, teori, metoder, etik)
  • Formutveckling som prövande process
  • Tillämpat designprojekt

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten

  1. Kunna tillämpa metoder inom ACD och kunna diskutera och redogöra för information, problem, behov och lösningsalternativ i dialog med olika grupper
  2. Kunna reflektera över etiska överväganden i relation till olika ACD-metoder
  3. genom ACD kunna påvisa målgruppers påverkan på produktutvecklingen
  4. kunna genomföra ett ACD-projekt där formutvecklingen används som prövande process.

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd av föreläsningar, övningar och seminarier samt ett självständigt projekt med tillgång till handledning.

Bedömningsformer

**Tillämpat ACD-projekt **(7,5hp)

Godkänt seminarium, godkänd modell och godkänd dokumentation av projekt (Lärandemål 1, 2, 3 och 4)

Kurslitteratur

Boeijen, Annemiek van, Daalhuizen, Jaap, Zijlstra, J. & Schoor, Roos van der (red.) (2014). Delft design guide: design methods.

Rekommenderad litteratur:

  • Andersson U-L., Människovara; funktionell ergonomi för konstruktörer, Studentlitteratur, 1993
  • Norman D.A, The design of everyday things, Basic Books, 2002

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.