Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Speciallärarens strategiska insatser och pedagogiska bidrag - Språk-, skriv- och läsutveckling
Engelsk benämning
Strategic Efforts and Pedagogical Contributions of Special Education Needs Teachers - Language, Writing and Reading
Kurskod
SP739G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-21
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP725G Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande - Språk-, skriv- och läsutveckling (godkänd)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för speciallärarexamen med specialisering Språk-, skriv- och läsutveckling.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna ta en ledande roll i planering, genomförande och utvärdering av det pedagogiska arbetet med att möta behoven hos alla barn och elever. Vidare ska studenten fördjupa sin förmåga att bedöma och betygsätta elevers kunskapsutveckling. Studenten ska dessutom utveckla kunskaper om hur individanpassade arbetssätt kan utformas i samverkan med berörda parter i och utanför skolan.
Innehåll
Genom kartläggning och pedagogisk bedömning av elevers hela lärsituationer, analyseras individanpassade arbetssätt. En viktig del av kursen är att orientera sig i olika metoder för att bedöma effekten av pedagogiska insatser. Inom kursen analyserar och prövar studenten olika strategiska insatser i syfte att säkerställa alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning. I kursen analyseras även olika tillvägagångssätt när det gäller kvalitetsarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kritiskt analysera olika former av bedömning och betygssättning i relation till språk-, skriv- och läsutveckling
- kunna ge exempel på olika sätt att arbeta individanpassat med barn och elever i behov av särskilt stöd i relation till språk-, skriv- och läsutveckling
- kritiskt analysera pågående skolutvecklingssatsningar i relation till skolans identifierade behov och gällande styrdokument
- kritiskt analysera tillvägagångssätt gällande kvalitetsarbete och strategiskt utvecklingsarbete
- identifiera möjligheter och brister i det pedagogiska arbetet med att möta behoven hos alla barn och elever och presentera en väl underbyggd plan för förebyggande och åtgärdande insatser på skolnivå i relation till språk-, skriv- och läsutveckling
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, responsarbete, casemetodik och spanarverkstad. Studenten förutsätts utnyttja nätbaserade resurser för responsarbete och arbetsmöten.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written examination), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig rapport (Written report), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 3: Muntlig presentation (Oral presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Erickson, Gudrun & Gustafsson, Jan-Eric (2014). Bedömningens dubbla funktion – för lärande och likvärdighet. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (Red.) Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. (30 s.)
Jacobsen, Dag Ingvar (2013). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur. (347 s.)
Lindström, Lars, Lindberg, Viveca, Pettersson, Astrid (2013). Pedagogisk bedömning – Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber. (270 s.)
Struyve, Charlotte, Meredith, Chloé, & Gielen, Sarah (2014). Who am I and where do I belong? The perception and evaluation of teacher leaders concerning teacher leadership practices and micropolitics in schools. Journal of Educational Change, 15(2), 203-230. (30 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).