UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2015

Kursplan hösten 2015

Benämning

Att leda professionella samtal

Engelsk benämning

Leading Professional Dialogue

Kurskod

SP631G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2015-09-03

Fastställandedatum

2015-09-03

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP621G Utveckling, levnadsvillkor och pedagogiska utredningar (genomgången) eller SP622G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom specialpedagogprogrammet.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna utvecklar fördjupad förmåga att verka som kvalificerade samtalspartners i pedagogiska sammanhang.

Innehåll

Kursen fokuserar på kunskaper och de förmågor som krävs för att leda kvalificerade samtal. Likheter och skillnader av olika former av professionella samtal lyfts fram. Samtalsmetodik och övningar i att leda samtal intar en central plats i kursen. Grupprocesser behandlas utifrån teorier och övningar.
Fältdagar ingår i kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • beskriva, reflektera över och analysera sin egen och andras roll som samtalsledare
  • redogöra för relevanta samtalsteorier
  • redogöra för relevanta grupprocessteorier
  • synliggöra och reflektera över det professionella samtalets funktion
Betygskriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstart.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, spanarverkstad och övningar såväl individuellt som i grupp, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. I kursen ingår nätburen kommunikation samt 10 dagar verksamhetsanknutna undersökande fältstudier. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.

Bedömningsformer

I en individuell examination bedöms studentens förmåga att kritiskt granska sin erfarenhet av att initiera och leda ett professionellt samtal. Studenten bedöms också utifrån sin förmåga att redogöra för relevanta teorier. I en gruppexamination bedöms studentens teoretiska kunskaper om grupprocesser.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla. (2012) Uppskattande samtalskonst – om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld (140 s.)
Bladini,Kerstin. (2005) Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal. Karlstad: Institutionen för utbildningsvetenskap, Avd. för pedagogik Univ., (280 s.)
Crafoord, Clarence. (2005) Människan är en berättelse: tankar om samtalskonst.Stockholm: Natur och Kultur (199 s.)
Gjems, Liv. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Granström, Kjell. (2006) Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur (195 s.)
Juul, Jesper & Jensen, Helle. (2009) Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm: Runa Förlag (285 s.)
Killén, Kari. (2008) Professionell utveckling och handledning - ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur (271 s.)
Nilsson, Björn & Anna-Karin Waldemarson. (2011) Kommunikation för ledare. Lund: Studentlitteratur. (159 s)
Svedberg, Lars. (2012) Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (403 s)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).