Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Specialpedagogik: Självständigt arbete II
Engelsk benämning
Special Education: Thesis II
Kurskod
SO665F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-17
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SO663F Specialpedagogik: Perspektiv på forskningsöversikter (godkänd) och SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I (godkänd)
eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Specialpedagogik
Fördjupningsnivå
A2E
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och erfarenheter i riktning mot en ökad professionell och vetenskaplig kompetens. Studenterna ska identifiera, formulera och analysera problem utifrån fördjupade insikter i forskning inom det specialpedagogiska huvudområdet samt presentera i dialog med andra på vilka sätt resultaten bidrar till kunskapsutveckling i relevanta nationella och internationella sammanhang.
Innehåll
I kursen planerar och genomför studenten självständigt en specialpedagogisk undersökning utifrån fördjupade insikter i forskning inom det valda området. Det handlar om att välja och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt, men också systematiskt kunna analysera och tolka insamlat datamaterial i enlighet med vetenskaplig praxis. Resultatet av studien sätts in i relevanta nationella och internationella sammanhang gällande kunskapsutveckling inom det specialpedagogiska huvudområdet. Studenten lägger fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar även på ett annat motsvarande arbete. Arbetet ska vara försett med abstract/sammanfattning på engelska. Efter seminariet framställer studenten en poster på engelska, vilken innehåller undersökningens centrala delar. Postern utgör i sin tur underlag för en tänkt presentation av studien i ett internationellt sammanhang.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- självständigt och kritiskt avgränsa och formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket och det specialpedagogiska forskningsfältet
- göra en bred och systematisk sammanställning av såväl nationell som internationell forskning inom valt forskningsfält samt kritiskt positionera sin studie i relation till denna
- välja ut och motivera lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden i relation till vald problemställning
- utifrån teoretiska perspektiv kritiskt och systematiskt analysera samt tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis
- värdera och dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för framtida forskning i såväl nationella som internationella sammanhang med relevans för det specialpedagogiska huvudområdet
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är strukturerad, väl underbyggd , formellt korrekt och språkligt klar
- kommunicera och försvara sitt arbete samt kritiskt och konstruktivt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp samt seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Bedömningsformer
Examinationen består av en vetenskaplig text med engelsk sammanfattning. Det självständiga arbetet har antingen formen av en text eller en text i kombination med en gestaltning och innefattar en självständigt genomförd undersökning. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att presentera och försvara sitt arbete samt att kritiskt granska en annan students arbete. Efter seminariet ska studenten lämna ett skriftligt underlag för sin kritiska granskning till såväl opponent som examinator.
Om det självständiga arbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s.)
Cohen, Louis; Manion, Lawrence & Morrisson, Keith (2011)Research methods in education. (7th edition). London: Routledge Falmer (784 s.)
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran och Pettersson, Bo (2011)God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie 1:2011 (129 s.).
http://www.vr.se/download/18.3a36c20d133af0c12958000491/God+forskningssed+2011.1.pdf
Egen litteratur väljs utifrån studentens ämnesdidaktiska inriktning i samråd med handledare.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.