Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SM711A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2021-12-07
Fastställandedatum
2023-03-22
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp och teorier inom omvårdnad och medicinsk vetenskap av relevans för avancerat medicinskt omvårdnadsarbete. Kärnkompetenser och omvårdnadsprocessen utifrån den multisjuka patienten inom sluten och primärkommunal vård diskuteras. Begreppen kulturmedvetenhet, hållbarhet, jämställdhet och genus samt profession problematiseras i relation till specialistsjuk¬sköterskans funktion inom medicinsk vård. Sambandet mellan vetenskap och evidens diskuteras. Även ett akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt behandlas.
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad utifrån ett teoretiskt och empiriskt perspektiv. Kursen ska även leda till att specialistsjuksköterskan med inriktning medicinsk vård får fördjupade kunskaper om kärnkompetenserna, kulturmedvetenhet, hållbarhet, jämställdhet och genus med fokus på den multisjuka patienten.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. analysera och problematisera teorier av relevans för avancerad medicinsk vård och omvårdnad samt medicinsk vetenskap,
2. förklara och problematisera begreppen hållbarhet, profession, evidens och vetenskap i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom sluten och primärkommunal medicinsk vård,
3. beskriva och kritiskt granska begreppen kulturmedvetenhet, genus och jämställdhet, samt kärnkompetenser i relation till den multisjuka patientens livsvillkor, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier som stöd för lärandemål 1-4. För att kunna uppnå lärandemålen 1-3 problematiserar och diskuterar studenten omvårdnadsteorier relevanta för medicinsk omvårdnad, kärnkompetenser och profession utifrån evidens för sluten och primärkommunal vård. Detta görs i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett seminarium i form av opponent- och respondentskap för att även uppnå lärandemål 4. Av de schemalagda momenten är seminarier och slutseminarium obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 - 4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att argumentera, diskutera och problematisera en vald teori som kopplas till kärnkompetens/-er och hur den/de diskuteras och problematiseras i relation till relevant vetenskaplig litteratur. För att erhålla betyget godkänd på kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt betyg på examinationen uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänt på kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänt erhållits på den individuella examinationen. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
* Edberg AK, Ehrenberg A, , Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600s.
*Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252s.
* Polit F, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
*Willman A. (2022) Teorier för omvårdnad.1a upplagan. Lund: Studentlitteratur.406 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, behandlingsriktlinjer, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.