Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Svenska och lärande: Bedömning, utvärdering och skolkvalitet
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Assessment, Evaluation and Quality in Education
Kurskod
SL722B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-03
Gäller från
2014-02-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL721B Svenska och lärande: Språk och text i en kulturellt heterogen skola (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska förstå sambandet mellan utbildningsvetenskaplig forskning i svenska, professionsutveckling och den egna praktiken i ett F-3-perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av bedömnings- och dokumentationsformer i årskurs F-3. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om vad lärare och skolor kan göra för att främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.
Innehåll
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationsformer i F-3. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på. I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling, med särskilt fokus på årskurserna F-3.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar inom fördjupningsämnet svenska samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten
- kunna konkretisera och exemplifiera samband mellan utbildningsvetenskaplig forskning och den egna praktiken
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-, grupp- och skolnivå
- kunna självständigt utveckla former för bedömning och dokumentation i svenskämnet utifrån olika styrdokument, teoretiska perspektiv och egen insamlad empiri
- kunna utforska och analysera sitt eget lärande inom ämnesområdet svenska och dess betydelse för den egna, mer långsiktiga professionella och personliga utvecklingen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av
grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1, utredande text och muntlig presentation (expository text and oral presentation) 6 hp
I en del väljer och läser studenten en internationell, nationell eller lokal utvärdering, analyserar den och genomför sedan en muntlig presentation av utvärderingen och resultatet av den egna analysen. Förutsättningar för kunskapsutveckling och kunskapsfrämjande återgärder presenteras och problematiseras utifrån individ-, grupp- och skolnivå. Efter presentationen diskuteras de olika utvärderingar som presenterats i gruppen. Som avslutning skriver studenten en individuell reflektion kring hur utvärderingar och utbildningsvetenskaplig forskning kan ligga till grund för skolutveckling och den egna praktiken med fokus på årskurserna F-3. I denna del bedöms mål 1,2 och 3.
En andra del av bedömningen består av att studenten i ett mindre seminarium visar förmåga att utifrån styrdokument, teoretiska perspektiv och egen empiri utveckla och presentera olika former för bedömning och dokumentation i årskurs F-3. I denna del bedöms mål 4.
Prov 2, reflekterande text (reflective text) 3 hp
Studenten skriver en individuell text där det egna lärandet inom ämnesområdet svenska och dess betydelse för den egna, mer långsiktiga professionella och personliga utvecklingen problematiseras med hjälp av relevant teori. I denna del bedöms mål 5.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Egelund, Niels (2008). The value of international comparative studies of achievement - a Danish perspective. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 245-251) (6 s)
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006). An international comparison of equity in education systems. Comparative Education, 40/1 (s 15-28) (13 s)
Hattie, John (2011) Synligt lärande.
http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
Liberg, Caroline & Geijerstam, Åsa af (red.) (2012). Med fokus på läsande: analys av samstämmigheten mellan svenska styrdokument, ämnesprov i svenska och PIRLS 2011. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2940 (48 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28/2 (s 165-178) (13 s)
Med fokus på läsförståelse: en analys av skillnader och likheter mellan internationella jämförande studier och nationella kursplaner (2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=1628 (50 s)
McGaw, Barry (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 223-243) (20 s)
OECD (2012) Equity and Quality in Education. Supporting disadvantaged students and schools (12 s) http://www.oecd.org/edu/preschoolandschool/equityandqualityineducation-supportingdisadvantagedstudentsandschools.htm
En internationell, nationell eller lokal utvärdering
I övrigt ingår litteratur om ca 900 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s., tillkommer
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.