Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Svenska och lärande: Språkutvecklande läroprocesser och undervisning
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Language Development
Kurskod
SL235B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-19
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL231B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i svenska i ett 4-6 – perspektiv. Kursen syftar även till att studenterna ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen och språkutvecklande lärprocesser. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig kunskaper och en beredskap att möta elever kring frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.
Innehåll
Planering och organisation av undervisning och bedömning som en del av undervisningen, bearbetas utifrån didaktisk teori, läroplansteori och teorier om kunskap och lärande. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Identitet, sexualitet och samlevnadsfrågor diskuteras och didaktiseras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och analysera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori
- redogöra för och analysera olika teorier om pedagogik och lärande
- analysera olika teoretiska utgångspunkter för läs- och skrivundervisning samt reflektera över hur kunskapssyn påverkar både analog och digital undervisningspraktik
- förklara principer för stavning, meningsbyggnad och ordböjning
- redogör för och analysera hur ämnesdidaktiska val bidrar till elevens språkutvecklande lärprocesser samt redogör för elev- och lärobokstexters struktur, inkl webbtexter, och språkliga drag med stöd av adekvat terminologi
- särskilja och tolka kännetecken för läs- och skrivsvårigheter och särskilja dessa från andraspråksdrag samt kunna redogöra för hur miljöer för språk-, läs- och skrivutveckling för elever i behov av särskilt stöd kan utformas i svenska och svenska som andraspråk
- kommunicera och didaktisera frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift på plats vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1, informationsfilm och seminarium (informative film and seminar), 4hp
En första del av provet består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, producerar en informationsfilm som behandlar praktiska modeller för läs- och skrivundervisning. Filmerna redovisas och följs sedan upp i ett seminarium. I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 2, en lektionssekvens och en utredande text (sequence of lessons and expository text) 4hp
I detta prov bedöms lärandemål 5 & 7. Provet består av en planering av en lektionssekvens utifrån gällande läroplan och kursplan där språkutveckling och kunskapsområdet identitet, sexualitet och samlevnad integreras. I den muntliga redovisningen ska studenten relatera den redovisade lektionssekvensen till gjorda erfarenheter av undervisning från verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Lektionssekvensen följs av en individuell text, där studenten redogör för och motiverar sina didaktiska val och elev- och lärobokstexters struktur och språkliga drag.
Prov 3, tentamen (examination ) 7hp
Detta prov består av en salstentamen. I detta prov bedöms lärandemål 1, 2, 4 & 6.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på två av proven.
Den muntliga presentationen/Muntliga presentationer kräver god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dysthe, Olga (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Frykholm, Clas-Uno (2007). Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.101 – 120. Tillgänglig på Internet: (19 s)
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. upppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (ca 275s.)
I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. (2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Canvas som Pdf-fil. (66 s)
Jemisin, Nora K. (2019) Den femte årstiden: roman. Stockholm: Norstedts (473 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven &
Riddersporre, Bim (red.)Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm:
Natur och Kultur. S. 319-334 (15 s)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217s)
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 129-147 (18 s)
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. (s 25-152) (125 s)
Liberg, Caroline (2007). Läsande, skrivande och samtalande. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.25 – 44. Pdf på Canvas
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber.
Lidbeck, Agnes. (2017). Finna sig: roman. Stockholm: Norstedts (199 s)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (67 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3, [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel:7, 8, 9, 10, 13, och 14.
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB. (150 s)
Läsprocessen i svenska och naturorienterande ämnen, årskurs 4-6 (2010). Stockholm: Skolinspektionen (ca 35 s) Tillgänglig på Internet
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.(2000).Stockholm: Statens skolverk (31 s) Tillgänglig på Internet
Läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4–6 (2016). Stockholm: Skolinspektionen (17 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups (s 7-52) (45 s)
Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (2011). Stockholm: Skolverket (44 s)
Simonsson, N. (2012). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor. Stockholm: Ordfront (132 s)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket
Wahlström, Ninni (2016). A third wave of European education policy: Transnational and national conceptions of knowledge in Swedish Curricula. European Educational Research Journal, 15(3), 298-313
Referenslitteratur
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan Ingarö: Columbus förlag
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund:Studentlitteratur (kap 5, 7-9,11, 13) Är en handbok för ditt eget skrivande
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).