Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Placement
Kurskod
SF152B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-04-28
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser om minst 90 hp. Dessa skall inkludera kurserna SF131B och SF141B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets femte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten lär sig att kritiskt tillämpa teorier, begrepp och modeller för socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet i en praktisk verksamhet.
Innehåll
Under kursen tillämpar studenten sina kunskaper och färdigheter när det gäller teorier, metoder och arbetssätt i praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning. Studenten reflekterar över förhållningssätt och värderingar utifrån de lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument som präglar verksamheten. Tillsammans med handledaren och sin studiegrupp diskuterar studenten sina iakttagelser i förhållande till egna attityder och till professionellt bemötande. Studenten genomför självständigt under handledning fältstudier inom verksamheten och övar förmågan att identifiera och analysera det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar. Studentens möten med brukarna är av särskild vikt. Vid dessa tränar studenten sin förmåga att anpassa kommunikationssätt och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Under kursen reflekterar studenten även över arbetsmetoder och arbetssätt tillsammans med brukare och personal.
Genomgående är att studenten reflekterar över vilken betydelse ålder, kön och etnicitet har under livsförloppet för personer med funktionsnedsättning och konsekvenserna för det socialpedagogiska arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. granska förhållningssätt och värderingar inom funktionshinderområdets yrkesutövning relaterat till olika intressenters perspektiv samt till professionellt bemötande och etik,
2. reflektera över det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar i en verksamhet för personer med funktionsnedsättning,
3. föreslå och självständigt planera socialpedagogiska insatser i syfte att öka brukarnas delaktighet och välbefinnande, och
4. reflektera över de livsvillkor för personer med funktionsnedsättning som kan relateras till livsförlopp, kön och etnicitet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels i form av verksamhetsförlagd tid vid en verksamhet som bedriver professionellt arbete inom funktionshinderområdet, dels i form av seminarier och föreläsningar. För att uppnå lärandemål 1 och 4 genomför studenten obligatoriska fältstudier knutna till ett tema under vägledning av handledaren. För lärandemål 1 ska studenten i samråd med sin handledare ta fram en praktisk obligatorisk uppgift med ett verksamhetsförankrat tema som ger studenten möjlighet att granska förhållningssätt och värderingar ur olika intressenters perspektiv. För lärandemål 4 arbetar studenten vidare med det verksamhetsförlagda temat genom att studera verksamhetens praktiska arbete för att reflektera kring livsvillkor för personer med funktionsnedsättning med fokus på livsförlopp, kön och etnicitet. Med utgångspunkt från det verksamhetsförankrade temat ska studenten för att uppnå lärandemål 2 skriva en rapport där studenten visar på reflektioner kring det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar utifrån fältstudier inom verksamheten. För lärandemål 3 ska studenten i rapporten, samt vid kursens obligatoriska seminarium muntligt redogöra för konkreta förslag på socialpedagogiska insatser som avser att främja brukarnas delaktighet och välbefinnande.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 och 4 bedöms genom enskilda skriftliga uppgifter som presenteras muntligen vid de obligatoriska seminarierna. Fokus på bedömningen för lärandemål 1 är studentens förmåga att undersöka verksamhetens arbetssätt och metoder med stöd av litteratur. Fokus för bedömning av lärandemål 4 är studentens förmåga att med stöd av valt temaområde och teoretiska utgångspunkter reflektera kring livsvillkoren för personer med funktionsnedsättning utifrån livsförlopp, kön och etnicitet. Lärandemål 2 och 3 examineras genom bedömning av en enskild skriftlig rapport, samt muntligt vid redovisning av rapporten under ett obligatoriskt seminarium. Fokus för bedömningen av lärandemål 2 är studentens teoretiska förståelse för det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar med anknytning till fältstudierna. Fokus för bedömning av lärandemål 3 är den föreslagna socialpedagogiska insatsens teoretiska koppling till fältstudierna ur olika intressenters perspektiv på arbete inom funktionshinderområdet. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att studenten genomfört en fältförlagd studie med godkänt resultat, med minst 90% närvaro av den schemalagda tiden, samt blivit godkänd på skriftliga uppgifter, praktikrapport, samt muntlig redovisning. Om frånvaron överstiger 10 % ska den kompenseras enligt examinatorns beslut. Handledaren skriver ett intyg som underlag för examinatorns bedömning. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
För student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga finns att tillgå. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter sina fältstudier leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet.
Eventuell komplettering kan genomföras när plats för fältstudier finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under sina fältstudier att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny plats för fältstudier endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för fältstudiernas genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alsterdal L, Engwall K, Gustavsson Hj, (2016) Arbetssätt och metoder inom LSS-verksamheter. Rapport, FoU Södertörns skriftserie nr 82/10. 49 s.
Barnombudsmannen, (2016) Respekt – Barn med funktionsnedsättning om samhällets stöd. Stockholm: Ineko. 144 s.
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning AB. 96 s.
Carlsson T, Nilsson A, (2016) Social dokumentation i handläggning och genomförande : med värdegrund och ICF. Gothia Fortbildning AB. 136 s
Cedersund E, Eriksson L, Ringsby Jansson B, Svensson L, (2019) Renässans för socialpedagogik? – En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur. Kap 4, kap 8-11. 98 s.
Johnsson E, (2019) Mentaliseringsträning vid autism – utvärdering av en gruppinsats till förskolebarn och deras föräldrar. FoU-rapport 4/2019, FoU-enheten, Habilitering och hjälpmedel, Region Skåne. 31 s.
Kommunförbundet Skåne, (2015) Hur kan man skapa delaktighet? Brukarinflytande i praktiken. Kommunförbundet Skåne. 40 s.
Larsson S, (2006) Jag kan själv! Nyttan med pedagogisk omsorg. Höganäs: Kommunlitteratur 61 s.
Myndigheten för delaktighet, (2020) Uppföljning av funktionshinderpolitiken 2019. Sundbyberg. 62 s.
Nordström B, (red.) (2018) Hälsa för barn med flerfunktionsnedsättning. Nationellt kunskapscentrum anhöriga, 2018:1. Västra Frölunda: Sandstens Tryckeri AB. 132 s.
Söder M, & Hugemark A, (red.) (2016) Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionaliet. (2 uppl.). Malmö: Gleerups utbildning AB. 96 s.
Litteratur och projektrapporter som är verksamhetsspecifik väljs i samråd med kursledning och handledare, 200 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.