Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Disability and Rehabilitation Science: Essay
Kurskod
SF143B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-10-27
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar sina kunskaper i att formulera och planera ett vetenskapligt arbete och utveckla ny kunskap som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
I fördjupningsarbetet tränar studenten sin förmåga att med utgångspunkt i en vetenskaplig projektidé söka efter och sammanställa tidigare forskning och arbeta fram ett syfte med frågeställningar, en vald metod och en tänkt teori för ett vetenskapligt arbete inom Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Då Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap är ett flervetenskapligt fält tränar studenten vidare sin förmåga att särskilja och integrera forskning och kunskap från det samhällsvetenskapliga och hälsovetenskapliga området avseende habilitering, rehabilitering, service och omsorg för personer med funktionsnedsättning. Arbetet presenteras på ett seminarium där företrädare för verksamheter, brukare och/eller deras anhöriga deltar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och genomföra en vetenskaplig litteraturöversikt utifrån en självständig vetenskaplig projektidé,
2. diskutera, med utgångspunkt i den vetenskapliga litteraturöversikten, ett tänkt syfte och frågeställningar, teori, metodval, metodologiska överväganden samt etiska frågeställningar för ett vetenskapligt arbete inom handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
3. presentera fördjupningsarbetet för personal i verksamheter, brukare och/eller deras anhöriga inom funktionshinderområdet och diskutera arbetets koppling till socialpedagogiska insatser vid habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning,
4. presentera fördjupningsarbetet i en sammanhållen akademisk text, som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet,
5. kritiskt granska det egna och andras arbeten som respondent och som opponent, och
6. reflektera kring fördjupningsarbetets betydelse för vidare kunskapsbehov.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-2 och 4 arbetar studenterna parvis med att författa ett fördjupningsarbete och får kontinuerlig handledning från undervisande lärare. Ämnet för fördjupningsarbetet formuleras i samråd mellan studenter, lärare och mentor/mentorsorganisation inom funktionshinderområdet. Studenterna deltar även i en föreläsning och en obligatorisk workshop om akademiskt skrivande (lärandemål 4) och i en obligatorisk workshop i flervetenskaplig litteratursökning (lärandemål 1). Lärandemål 3 uppnås och bedöms formativt genom att studenterna vid ett obligatoriskt seminarium presenterar sitt fördjupningsarbete för personal, brukare och/eller deras anhöriga, som kan befinna sig inom mentorsorganisationen eller på annat sätt ha särskilt intresse av fördjupningsarbetets ämne. Presentationen redovisas i en parvis skriven inlämningsuppgift. Lärandemål 1, 2 och 4 bedöms formativt vid parvis handledning. En instruktionsfilm förbereder studenterna för det avslutande examinationsseminariet, då lärandemål 5 uppnås. Lärandemål 6 stöds genom föreläsning och aktiv medverkan (obligatoriskt) i reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU) där studenterna under ledning av undervisande lärare för gruppvisa samtal.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 4 och 5 examineras genom att studenterna parvis skriver ett fördjupningsarbete som läggs fram vid ett seminarium. Fokus i bedömningen av det skriftliga fördjupningsarbetet ligger på dess relevans för handikapp- och rehabiliteringsvetenskap samt förmågan att redovisa ett logiskt samband mellan litteraturöversikten, syfte, frågeställningar, vald teori och metod, och vid bedömningen av respondent- och opponentskapet på studentens förmåga att ge och respondera på kritik. I fördjupningsarbetet beskriver studenterna arbetsfördelningen och vid seminariet ger och responderar de på kritik på ett sådant sätt att examinatorn kan tillförsäkra en individuell bedömning. Fokus i bedömningen av lärandemål 3 är studenternas redovisade aktivitetsgrad. Fördjupningsarbetet och givandet av och responderandet på kritik vid det avslutande seminariet utgör underlag för bedömningen. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU) där fokus för bedömningen är studentens förmåga att formulera vilken kunskap de behöver erhålla för framtida arbete inom det område som fördjupningsarbetet rör. Eventuell frånvaro vid de obligatoriska momenten (workshop, presentation, seminarium) kompenseras genom att nya tillfällen för dessa anordnas. Eventuell frånvaro vid obligatoriska PPU-moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen.
För betyget Godkänt på hela kursen krävs betyget Godkänt på fördjupningsarbetet samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget Väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på fördjupningsarbetet samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arksey H, O'Malley L, (2005) ”Scoping studies: towards a methodological framework”, International Journal of Social Research Methodology, 8 (1): 19-32. 14 s.
Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser, 3., [rev.] uppl., Studentlitteratur, Lund. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle.
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande 750 s. varav minst 100 s. på engelska.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.