Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Socialpedagogiskt arbete i ett verksamhetsperspektiv
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work from the Perspective of the Agencies
Kurskod
SF141A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-12-16
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 4 inom programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet
Syfte
Kursen syftar till att kursdeltagarna ska utveckla sin förmåga att utveckla ett professionellt förhållningssätt i verksamheter inom funktionshinderområdet.
Innehåll
I kursen diskuteras professionens ansvar gällande lagar och styrdokument utifrån ett etiskt förhållningssätt. Lex Sarah och Lex Maria ges ett särskilt utrymme. Det salutogena synsättet lyfts fram som möjlighet för att skapa förståelse och sammanhang. Kontinuerligt diskuteras betydelsen av ålder kön, klass och etnicitet. I kursen tydliggörs vikten av mål, metoder och utvärdering av effekter i ett delaktighettsperspektiv, dvs. evidensbaserad praktik. Relationen mellan forskning och praxis tydliggörs.
Verksamheter belyses som lärande organisationer där mångfald, pedagogiska och sociala perspektiv lyfts fram. Ledning av grupper och grupprocesser t ex personalhandledning, brukargrupper och anhöriggrupper tränas. Särskild vikt läggs vid den egna professionsutvecklingen och förståelsen av värderingars påverkan på yrkesrollen och i bemötandet av brukaren. Genomgående i kursen diskuteras etiska aspekter.
Lärandemål
Deltagarna skall efter avslutad kurs kunna
1. diskutera professionens ansvar avseende gällande lagar och styrdokument utifrån ett etiskt förhållningssätt,
2. redogöra för aktuell forskning kring evidensbaserad praktik,
3. diskutera värdegrunden för olika metoder, bemötande och attityder i det socialpedagogiska arbetet,
4. redogöra för hur samarbetet mellan personalen, brukaren och dennes anhöriga kan stärkas,
5. diskutera betydelsen av ålder, genus och etnicitet i det professionella socialpedagogiska arbetet,
6. beskriva hur en verksamhets lärandemiljö kan utvecklas,
7. aktivt deltaga i och leda grupper, och
8. reflektera över betydelsen av egna attityder och etiskt förhållningssätt i mötet med människor med funktionshinder.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger huvudsakligen på studentaktiva arbetsformer. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, enskilda arbeten, grupparbeten, metodövningar och rollspel. Studenten utför vissa uppgifter i samråd med studentens mentor och undervisande lärare.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 och 8 examineras genom aktivt deltagande i workshops. Lärandemålen 2, 3, 4 och 5 bedöms genom enskild skriftlig uppgift. Lärandemålen 6 bedöms genom en skriftlig utvecklingsplan som genomförs gruppvis. Lärandemål 7 examineras via gruppuppgift och ett rollspel.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barron, K. (2004) ”Vem är jag? Utvecklingsstörda kvinnor (re) konstruerar sin identitet”. I Barron K. (red) Genus och funktionshinder. Lund: Studentlitteratur s. 121-151.
Carlsson, B. (2005) Hjälpprocesser i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ellström, P-E. & Hultman; G. (2004) (red.) Lärande och förändring i organisationer : om pedagogik i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur. 332 s.
Gjems, L (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur. 152 s.
Granér, R (2004) Personalgruppens psykologi. Lund: Studentlitteratur. 168 s.
Gullacksen, A-C (2010) Delaktighetsmodellen. Kommunförbundet. 50 s. av 90.
Gunnarsson, E. & Szebehely, M. (2009) (red) Genus i omsorgens vardag. Stockholm: Gothia. 204 s.
Sandberg, B & Faugert, S (2007) Perspektiv på utvärdering. Lund: Studentlitteratur, 164 s.
Svensson, K., Johnsson, E. & Laanemets, L. (2008) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete, Stockholm : Natur & kultur 255 s.
Thorsén, H.(2008) Människosyn och etik. Stockholm: Remus förlag. 165 s.
Tillkommer vetenskapliga rapporter och artiklar.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida. Kursvärderingarna är obligatoriska.