Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Psykosociala perspektiv på god hälsa
Engelsk benämning
Disability and Rehabilitation Science: Psychosocial Perspectives of Good Health
Kurskod
SF132B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-05-04
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förmåga att identifiera sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet samt hur psykosociala hälsofaktorer inverkar och påverkas av en funktionsnedsättning. Kursen lägger även fokus på socialpedagogiska insatser i relation till brukarinflytande/brukarmakt.
Innehåll
I kursen presenteras teorier om sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet med betydelse för personer som lever med funktionsnedsättning. I kursen problematiseras också relationen mellan funktionsnedsättning och hälsa samt hur funktionshinder i samhället riskerar att begränsa möjligheter till en god hälsa och livskvalitet. Psykosociala hälsofaktorers betydelse för hälsa och livskvalitet diskuteras. Kursen behandlar vidare exempel på hur dessa hälsofaktorer kan stärka individens känsla av empowerment samt brukarinflytande/brukarmakt. Kursen innehåller även moment relaterade till mentorskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet samt psykosociala hälsofaktorers inverkan på personer som lever med en funktionsnedsättning,
2. diskutera teorier om hälsa och hälsans betydelse när man lever med en funktionsnedsättning,
3. ge exempel på omgivningsfaktorer och socialpedagogiska insatser som kan inverka på möjligheter till god hälsa och livskvalitet för personer med funktionsnedsättning
4. reflektera över och kritiskt granska professionella förhållningssätt till hälsa, brukarinflytande/brukarmakt, och
5. reflektera över eget förhållningssätt till hälsofaktorer utifrån egna erfarenheter som kan inverka på möjligheter till god hälsa och livskvalitet.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1- 4 bedriver studenterna enskilda studier, deltar vid föreläsningar och seminarier. Vid föreläsningar och seminarier inhämtar studenten kunskap om sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet samt socialpedagogiska insatser och omgivningsfaktorer som inverkar på möjligheter till god hälsa och livskvalitet för personer med funktionsnedsättning. Därutöver inhämtar studenten vid föreläsningarna och seminarierna kunskap om olika hälsoteorier och perspektiv på brukarinflytande/brukarmakt. För att uppnå lärandemål 1- 4 diskuterar studenten en uppsättning frågor rörande brukarinflytande/brukarmakt i sin mentors verksamhet som studenten sedan redogör för och diskuterar i en individuell, skriftlig mentorsuppgift. Studenten lämnar därefter in den individuella mentorsuppgiften för bedömning. Lärandemål 5 stöds genom föreläsningar och aktiv medverkan i PPU-grupp (obligatoriskt) där studenten bidrar med egna erfarenheter och reflektioner. Ett genomgående moment i kursen är studentens träffar med sin mentor och uppgifter som knyter an till verksamheter inom funktionshinderområdet. Härigenom får studenten nära insyn i brukarnas behov av stöd, vilka insatser som är möjliga, samverkan mellan olika parter och brukarnas delaktighet och möjlighet att påverka insatserna.
Bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras genom individuell bedömning av en skriftlig mentorsuppgift. Fokus i bedömningen är att studenten ska kunna förklara och kritiskt granska sociala och kulturella perspektiv på hälsa och livskvalitet samt hur olika faktorer inverkar på och påverkas av en funktionsnedsättning. Därutöver ska studenten kunna använda och diskutera teorier om hälsa och hälsans betydelse när man lever med en funktionsnedsättning. Studenten ska också ha förmåga att reflektera över och kritiskt granska professionella förhållningssätt till brukarinflytande/brukarmakt. Lärandemål 5 examineras individuellt genom aktivt deltagande vid reflektionsgrupper för personlig och professionell utveckling (PPU). Fokus i bedömningen är att studenten ska kunna reflektera över förhållningssätt till psykosociala hälsofaktorer och bidra med egna erfarenheter om omgivningsfaktorer som kan inverka på möjligheter till god hälsa. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för examinerande seminarium kan erbjudas under terminstid. Skriftlig, individuell mentorsuppgift utgör underlag för bedömning.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget godkänt på den enskilda skriftliga mentorsuppgiften, samt aktivt deltagande vid alla obligatoriska moment. För att erhålla betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänt på den enskilda skriftliga mentorsuppgiften.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alftberg Å, Hansson K, (2019) Vinsten med att ta ansvar för hälsan. I: Nordgren L, Hansson K, (Red) Health Management. Vinst, värde och kvalitet i hälso- och sjukvård. Stockholm: Sanoma utbildning. 18 s.
Antonovsky A, (2005) Hälsans mysterium. Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1 & 2, 224-235. 48 s.
Bjärvall K, (2021) Du har inte ADHD. Filter, nr. 78, s. 32-49. (tillgänglig på kursens elektroniska lärplattform) 17 s.
Bäckström I, (2018) Vad sa du? Alingsås: Parus förlag. 123 s.
Eriksson L, Nilsson G, Svensson LA, (Red) (2013) Gemenskaper: socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: Daidalos. s. 11-46, 211-232, 275-316. 97 s.
Faresjö T, Åkerlind I, (Red) (2005) Kan man vara sjuk och ändå ha hälsan? Frågor om liv, hälsa och etik i tvärvetenskaplig belysning. Lund: Studentlitteratur. kap. 2 & 3, 136-137, 150-154 & 159-175. 83 s.
Fioretos I, Hansson K, Nilsson G, (2013) Vårdmöten: kulturanalytiska perspektiv på möten inom vården. Lund: Studentlitteratur. kap. 2 & 3 (finns tillgänglig på: http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1527510/FULLTEXT01.pdf). 28 s.
Folkhälsomyndigheten, (2016) Slutrapportering av regeringsuppdrag inom ramen för ”En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken 2011-2016”. Dnr 00599/2014. 8-12 & 82-87. 11 s.
Hansson K, (2011) Delaktighet med förhinder. Vardagsetiska perspektiv i habilitering. Socialmedicinsk tidskrift, nr. 3, 2011, s. 217-223. 6 s.
Ineland J, (2014) Kropp och hälsa. Perspektiv på utvecklingsstörning och hälsa. Socialmedicinsk tidskrift, nr. 6 2014, s. 640-649. 9 s.
Karlsson M, Börjeson M, (2011) Brukarmakt i teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur.156 s.
Murano MC, (2018) Medicalising short children with growth hormone? Ethical considerations of the underlying sociocultural aspects. Med Health Care Philos, 21(2), s. 243-253. 10 s.
Nilsson G, Lövkrona I, (2020) Våldets kön. Kulturella föreställningar, funktioner och konsekvenser. 2 uppl. Studentlitteratur. 21-53, 96-98 & kap. 6. 59 s.
Rostila M, Toivanen S, (red.) (2018) Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd. Stockholm: Liber. Kap. 1, 3, 4, 10, 11 & Epilog. 100 s.
Tengland P-A, (2004) Empowerment: Mål eller medel för hälsovetenskaper i Rapporter från hälsans provinser - en jubileumsantologi. s. 165-185. (tillgänglig på kursens elektroniska lärplattform) 20 s.
Wendell S, (2001) Unhealthy Disabled: Treating Chronic Illness as Disabilities. Hypatia, nr. 16, vol. 4 2001, s. 17-33. 16 s.
Enstaka artiklar kan tillkomma om max 50 sidor
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.