Kursplan våren 2027
Kursplan våren 2027
Benämning
Socialt arbete med barn, ungdomar och familjer
Engelsk benämning
Social work with children, youth and families
Kurskod
SC681C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-06-09
Gäller från
2027-03-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111C, SC112B, SC113A, SC121B, SC122A, SC123D, SC131D, SC141D, SC142A, SC143A och SC151C på Socionomprogrammet
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom socionomprogrammets termin 7.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Studenten introduceras till aktuell forskning och för fördjupningsområdet relevanta teorier. På kursen analyseras och diskuteras aspekter av barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet samt hur utsattheten skulle kunna förebyggas eller avhjälpas genom sociala och samhälleliga insatser. Maktrelationer, yrkesroller och tillämpningen av ett rättighetsbaserat barn- och ungdomsperspektiv i det sociala arbetet problematiseras och diskuteras. På kursen tillägnar sig studenten kunskap om professionellt bemötande och samtalsmetodik i teori och praktik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
1. analysera barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet i samhället med utgångspunkt i olika teorier,
2. redogöra för, tillämpa och kritiskt granska olika teorier, perspektiv och aktuell forskning inom fördjupningsområdet,
3. redogöra för och diskutera aspekter av barnet som rättighetsbärare i teori och praktik,
4. resonera kring och värdera val av möjliga sociala och samhälleliga insatser i det sociala arbetet med barn, ungdomar och familjer, och
5. visa kunskap om och kritiskt reflektera kring betydelsen av professionellt bemötande i det sociala arbetet med barn, ungdomar och familjer.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer, enskilt och i grupp och innefattar föreläsningar, seminarier och individuella skrivuppgifter. Lärandemålen 1-5 uppnås genom föreläsningar, obligatoriska seminarier, en gruppuppgift samt individuella skrivuppgifter. Seminarier, gruppuppgift och individuella skrivuppgifter är obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där studenten problematiserar och kritiskt granskar kunskapsområdet. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att analysera, diskutera och hantera centrala problemområden, teorier och bestämmelser samt argumentera för olika lösningar och reflektera över konsekvenser av insatser, perspektiv och professionellt bemötande. Studentens förmåga att värdera och relatera aktuell forskning inom ämnesområdet till praktiskt socialt arbete bedöms. För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänd på den individuellt skrivna tentamen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment.
För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på den individuellt skrivna tentamen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment. Kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg på tentamen specificeras i studiehandledningen.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt moment ska efter beslut av examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras om inte ett uppföljningsseminarium kan erbjudas inom ramen för kursen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Kurslitteratur
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (2019) När samhället träder in: Barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. (2a uppl.). 250 s.
Broberg A, Almqvist K, Risholm Mothander P, Tjus T, (2015) Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och kultur. 250 s.
Grenvall Å, (2014) Deras ryggar luktade så gott. Sköldinge: Syster förlag. 190 s.
Ponnert L, (red.) (2018) Utredningsarbete i den sociala barnavården. Lund: Gleerups utbildning AB. (2a uppl.). 183 s.
Ponnert L, Sonander A, (red.) (2019). Perspektiv på barnkonventionen: forskning, teori och praktik. (Upplaga 1) Lund: Studentlitteratur. 490.
Vetenskapliga artiklar och rapporter omfattande ca 500-700 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.