UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2013

Kursplan hösten 2013

Benämning

Designmetodik för produktutvecklare

Engelsk benämning

Design metohology for productdevelopers

Kurskod

PD117A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2012-09-03

Fastställandedatum

2012-06-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker (godkänd)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom designmetodik och designprocessen. Kunskaperna syftar till att studenten erhåller förståelse för designerns och produktutvecklarens roll i att utveckla en produkt. Kunskaperna syftar också till att studenten tillägnar sig designmetoder att föra in i framtida produktutvecklingsprocesser.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
  • Grundläggande designmetodik
  • Grundläggande designprocess
  • Verkstadsteknik och tillämpad ritteknik
  • Grunderna i modellteknik samt val av nivå på modell
  • Grundläggande produktsemiotik
  • Tillämpat designprojekt
  • Reflektion kring processen och rollerna

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
  • designmetodik och designprocessen
  • designerns och ingenjörens roll i att utveckla en produkt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • genomföra ett designprojekt på grundläggande nivå
  • tillämpa designmetoder i ett designprojekt
  • tillämpa produktsemiotik i ett designprojekt
  • tillämpa grunderna i modellteknik
  • visa förmåga att bedöma lämplighet av nivå på modell
  • kommunicera sin process och sina idéer i ett tillämpat designprojekt med enklare text och bild samt modell
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • visa förmåga att kritiskt reflektera kring sin egen och andras arbetsprocesser i ett designprojekt
  • ta ansvar för egen utveckling och identifiera behov av ytterligare kunskap

Arbetsformer

Kursen är uppbyggd av föreläsningar och seminarier, och ett självständigt projekt med tillgång till handledning. Projektet presenteras muntligt vid ett gruppseminarium där studenten utvärderar sitt eget och andras arbete.
Föreläsningar ca 10 timmar, seminarium ca 20 timmar, handledning ca 2 timmar, examinerande seminarier ca 20 timmar, självstudietid ca 148 timmar.

Bedömningsformer

För att bli godkänd på kursen krävs:
Godkänt projekt, godkänd presentation, godkända seminarium och godkänd skriftlig reflektion kring designprocessen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Kurskompendium; Teknik och samhälle - Mah
  • Österlin, K, Design i fokus för produktutveckling; Liber, 2007
Rekommenderad litteratur:
  • Sundström, E, Produktutveckling startar med idéer; Industrilitteratur AB, 2005
  • Johannesson, H; Persson, J-G; Pettersson, D, Produktutveckling: Effektiva metoder för konstruktion och design - effektiva metoder för konstruktion och design, Liber, 2005

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.