Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Det offentliga ledarskapet
Engelsk benämning
Public Leadership
Kurskod
OL610A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-06-10
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå, A1N.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över förutsättningar som gäller för grupper och individer i den offentliga organisationen. Kursen syftar till att utveckla kunskap och förståelse av medarbetarskap, ledarskap och grupprocesser. Förmåga att analysera ledarskapets roll i det politiskt styrda offentliga sammanhanget är i fokus. Efter genomgången kurs ska studenten ha en djupare förståelse av ledarskapets roll i ett offentligt sammanhang, samt ha förvärvat redskap att kunna arbeta med grupper.
Innehåll
Kursen omfattar:
- Vad kräver det offentliga sammanhanget, etik och myndighetsutövning
- Ledaren i ett korstryck mellan den politiska styrningen och medborgaren
- Likheter och skillnader i förutsättningar för ledarskap inom privat och offentlig verksamhet
- Grupprocesser i relation till det organisatoriska sammanhanget
- Ledarens roll i policyutveckling
- Case-arbete kring det offentliga ledarskapet
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- specifika förutsättningar som gäller för offentligt ledarskap i termer av juridisk och politisk styrning
- handlingsutrymme för ledare inom offentlig sektor
- grupprocesser och hur grupper påverkar och påverkas av det organisatoriska sammanhanget
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- integrera kunskap från olika teoretiska perspektiv för att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer avseende ledarskap i offentliga organisationer
- analysera ledarskapets roll i förhållande till dels interna utvecklingsprocesser, dels extern påverkan
- muntligt och skriftligt redogöra för sina analyser av ledarskap i offentliga organisationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- förmåga att göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med hänsyn till det demokratiska uppdraget
- självständigt och reflexivt kunna integrera och tillämpa teoretiska perspektiv på en konkret situation som rör ledarskap i offentliga organisationer
Arbetsformer
Pedagogiken i kursen kännetecknas av ett studentaktivt och erfarenhetsbaserad lärande. Under kursen arbetar studenterna i interdisciplinära grupper med praktiknära fallstudier. Här lär sig studenterna såväl av varandra som av praktikens aktörer. Studenternas olika bakgrunder utgör en viktig resurs i kursen. Genom att arbeta med fallstudier får studenterna möjlighet att tillämpa ämnesrelevanta teorier och analysera konkreta situationer utifrån olika perspektiv.
Kursen kommer att varva föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.
Föreläsningar ca 40 timmar, seminarier ca 30 timmar varav ca 20 timmar är obligatoriska, grupparbete ca 80 timmar och ca 250 timmar självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom
- ett individuellt självständigt arbete som redovisas skriftligt, 7,5 hp
- analys av ett större fall (case) om offentligt ledarskap som redovisas både skriftligt och muntligt vid obligatoriska seminarier. Detta arbete genomförs i grupp, 7,5 hp
För godkänt betyg på kursen krävs att båda examinationsmomenten är godkända. För väl godkänt på hela kursen krävs att båda examinationsmomenten är väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bengtsson, H. (2010). Offentlig förvaltning - Att arbeta i demokratins tjänst. Gleerups, Lund. (180 s)
- Hällstén, F. & Tengblad, S. (2006). Medarbetarskap i praktiken. Studentlitteratur, Lund. (312 s)
- Lindgren, L. (2006). Utvärderingsmonstret. Kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn. Studentlitteratur, Lund. (180 s)
- Lindholm, K. (red). (2011). Jämställdhet i verksamhetsutveckling. Studentlitteratur, Lund. (261 s)
- March, J. & Weil, T. (2005). On Leadership. Blackwell Publishing, Malden. (120 s)
- Pierre, J. & Sundström, G. (2009). Samhällsstyrning i förändring. Liber, Stockholm. (272 s)
- Raffel, J. A., Leisink, P. & Middlebrook, A. E. (red.). (2009). Public sector leadership. International challenges and perspectives. Edward Elgar, Cheltenham. (380 s)
- Wheelan, S. A. (2010). Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar. Studentlitteratur, Lund. (170 s)
- Artikelsamling
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.