Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Ledarskap och organisation: Kandidatkurs
Engelsk benämning
Leadership and Organisation: Level 3
Kurskod
OL110B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-11-16
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
OL105A Ledarskap och organisation I, 30 hp,
Eller
OL105B/C Ledarskap och organisation: Grundkurs, 30 hp
Eller
OL102A Projektledning I, 30 hp
Eller
EK140A Informatik: Projekt, organisation och ledarskap I, 15 hp och
EK170A Informatik: Projekt, organisation och ledarskap II, 15 hp
Eller
Motsvarande från programmet SGPRM Produktionsledare: Media
Och
OL 109A Ledarskap och organisation II, 30 hp
Eller
OL109B Ledarskap och organisation: Fortsättningskurs 30 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 61-90 hp.
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens förståelse för ämnets tvär- och flervetenskapliga karaktär, samt metodologiska och vetenskapsteoretiska ansatser inom ämnesområdet ledarskap och organisation. Vidare utvecklas förmågan att förstå och tillämpa ämnet ledarskap och organisation i en kontext av samhälleliga möjligheter och utmaningar.
Innehåll
Kursen innefattar:
• Forskningsbaserad fördjupning inom ledarskap och organisation
• Självständigt arbete med vetenskaplig uppsats
Lärandemål
Studenten skall visa:
1. kunskap om olika vetenskapliga paradigm inom ledarskaps- och organisationsforskning
2. förmåga att självständigt identifiera ett forskningsproblem och redogöra för forskningsläget kring en aktuell fråga inom området ledarskap och organisation
3. kunskap och förståelse om olika metodologiska problem och ansatser inom ämnet ledarskap och organisation
4. kunskap och förståelse om metodologiska och etiska övervägande vid val av lämplig forskningsdesign
5. förmåga att planera, genomföra och presentera ett självständigt forskningsarbete inom området ledarskap och organisation i en vetenskaplig uppsats
6. förmåga att genomföra en kvalificerad opposition på ett vetenskapligt arbete med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
7. förmåga att kritiskt kunna reflektera kring vilken roll kunskap i ämnet ledarskap och organisation har i samhället och hur denna kunskap kan användas samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
Arbetsformer
Kursen arbetar utifrån en kollegial tanke med seminariet som huvudsakliga arbetsform. Tonvikten ligger på självständiga förberedelser, presentationer, uppsatsskrivande och handledning av uppsatsarbete.
Bedömningsformer
• Seminarium 1 med individuell skriftlig uppgift (2 hp) (lärandemål 1) (UG)
• Seminarium 2 med individuell skriftlig uppgift (2 hp) (lärandemål 2) (UG)
• Seminarium 3 med individuell skriftlig uppgift (2 hp) (lärandemål 3-4) (UG)
• Litteraturstudie (7 hp) (lärandemål 2-4) (UG)
• Vetenskaplig uppsats (15 hp) (lärandemål 1-5, 7) (UV)
• Muntlig och skriftlig opposition på en vetenskaplig uppsats (2 hp) (lärandemål 6) (UV)
För betyget godkänd på hela kursen (30 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 17 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
• Alvesson, M. (2011). Interpreting interviews. Sage (tillgänglig som ebok via MaU)
• Booth W. C., Colomb G. G. & Williams J. M. (2004). Forskning och skrivande – konsten att skriva enkelt och effektivt. Studentlitteratur, Lund
• Coghlan, D. & Brannick, T. (2005). Doing action research in your own organization. Sage, London. (Tillgänglig online http://213.55.83.214:8181/Education/27492.pdf)
• Czarniawska, B. (2014). Ute på fältet, inne vid skrivbordet. Studentlitteratur, Lund
• Göransson. K. (2019). Etnografi. Studentlitteratur, Lund.
• Kvale, S. & Brinkman, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund
• Lantz, B. (2011). Den statistiska undersökningen – grundläggande metodik och typiska problem. Studentlitteratur, Lund.
• Månson, P. (2015). Moderna samhällsteorier: traditioner, riktningar, teoretiker. Studentlitteratur, Lund.
• Sohlberg. P. & Sohlberg, B.-M. (2019). Kunskapens former. Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik. Liber, Stockholm.
• Svensson, L., m.fl. (2009). Lärande utvärdering: genom följeforskning. Studentlitteratur, Lund.
Vetenskapliga artiklar och uppsatser inom olika forskningsteman tillkommer i samråd mellan studenter och lärare.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Inom huvudområdet Ledarskap och organisation finns flera kurser som i progression bygger på varandra. Behörighetskrav för respektive kurs anges i aktuell kursplan för var och en av kurserna. Fordringarna för kandidatexamen i huvudområdet Ledarskap och organisation anges i aktuell examensbeskrivning som är tillgänglig via Malmö universitets webbplats.