Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Bedömning, utvärdering och skolkvalitet
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Assessment, Evaluation and Quality in Education
Kurskod
NO733B
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-03-17
Gäller från
2016-03-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO731B Naturorientering, teknik och lärande: Energi och hållbar utveckling (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna vidareutvecklar sin kunskap om och förståelse av olika bedömnings- betygssättnings- och dokumentationspraktiker. Kursen syftar också till att studenterna ska inhämta kunskap och medvetenhet om nationella och internationella utvärderingar samt om förhållandet mellan skolkvalitet och rättvisa/likvärdighet. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska utveckla sin förmåga att reflektera över sin praktik utifrån elevers lärande i NO och teknik.
Innehåll
Med utgångspunkt i styrdokument, lärandeteorier och undervisningsideologier samt elevtexter/elevmaterial behandlar kursen bedömnings- och dokumentationspraktiker. Bedömning analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på.
I anslutning till detta innehåll studeras också skolkvalitet ur ett rättvise- och jämlikhetsperspektiv. Här behandlas särskilt förutsättningar för språk- och kunskapsutveckling med fokus på skolors och lärares ansvar för att stärka alla elevers tillit till sin egen förmåga och främja alla elevers språk- och kunskapsutveckling.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för det naturvetenskapliga/tekniska innehållet i ett ämnesområde inom NO eller teknik med relevans för årskurs 4-6 samt analysera sitt eget lärande inom det valda området och betydelsen för den egna professionsutvecklingen (1)
- kunna analysera, utvärdera och utveckla bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiker utifrån olika styrdokument, vetenskapliga och ämnesrelevanta perspektiv samt egen insamlad empiri (2)
- kunna analysera och diskutera bedömning och betygsättning utifrån syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser (3)
- kunna identifiera förutsättningar för kunskapsutveckling samt kunna redogöra för kunskapsfrämjande åtgärder på individ-; grupp- och skolnivå (4)
- kunna analysera och kritiskt värdera nationella och internationella utvärderingar samt diskutera dessa i relation till den egna verksamheten (5)
- kunna analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken (6)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och grupparbete. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Studenten examineras dels i grupp genom en muntlig posterpresentation.
Dels skriver studenten individuellt en analyserande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gorard, Stephen & Smith, Emma (2006) An international comparison of equity in education systems. Comparative Education, 40/1 (s 15-28) (13 s)
Hattie, John (2011) Synligt lärande. brs.skl.se/publikationer/index.jsp?brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=dummy&search_titn=%2240008%22&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1
(70 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005) Evaluation: judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28/2 (s 165-178) (13 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2014) Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur & kultur. (Kap.15)
McGaw, Barry (2008) The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 15/3 (s 223-243) (20 s)
Skolverket (2009) Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. www.skolverket.se/publikationer?id=2258 (52 s)
Vetenskapliga artiklar, nationella- och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 500 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).