Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Människan, energi och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: The Human Body, Energy, and Sustainable Development
Kurskod
NO237B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-10-27
Gäller från
2021-10-27
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse om livsmedel, näringsämnen, människokroppen samt om ljud och ljus. Studenten ska även fördjupa sin kunskap inom området energi och hållbar utveckling med avsikt att undervisa i årskurs 4 – 6 i naturorienterande ämnen och teknik.
Innehåll
I kursen behandlas människokroppens uppbyggnad och funktion, utifrån hur celler bygger upp vävnader som bildar organ i kroppens olika organsystem samt hur organsystemen samverkar med varandra. Med utgångspunkt i vad som händer i kroppen när man äter behandlas näringslära och hälsa samt olika metoder att behandla livsmedel, exempelvis konservering. I kursen behandlas vågrörelse med tillämpning inom akustik och elektromagnetiska vågor. Vidare behandlas energiformer och energisystem med stöd av begrepp som arbete, effekt, energiomvandling, energiprincipen, verkningsgrad och energikvalitet. I kursen behandlas även tekniska lösningar med koppling till livsmedel som exempelvis industriell bearbetning av livsmedel, jordbruk, odling i stadsmiljö och hantering av livsmedel.
I kursen identifieras frågor kring energisystem och hållbar utveckling ur såväl ett kemiskt som fysikaliskt perspektiv. I kursen behandlas grundläggande programmering och datalogiskt tänkande. Styrteknik i samhället och aktiviteter med programmering i skolår 4-6 diskuteras. I kursen genomförs även lektioner i grupp på VFU-skola för att utveckla ämnesdidaktisk kompetens inom NO- eller teknik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva och förklara människokroppens uppbyggnad från celler till organsystem, organens funktion samt sambanden mellan kroppens olika delar (3hp)
- beskriva fysikaliska egenskaper hos ljud och ljus samt hur ljud och ljus uppfattas av människor och djur (1hp)
- redogöra för kostens näringsinnehåll och påverkan på hälsa samt metoder att hantera livsmedel (1hp)
- beskriva och värdera livsmedelstekniska lösningar (1hp)
- beskriva olika energisystem och energiomvandlingar med hjälp av fysikaliska beräkningar och resonemang (1.5hp)
- diskutera aktuella frågor kopplade till hållbarhet med hjälp av naturvetenskapliga begrepp (1hp)
- identifiera och analysera energi- och resursfrågor utifrån ett kemiskt perspektiv avseende hållbar utveckling i ett lokalt och globalt perspektiv (1.5hp)
- programmera och styra egna konstruktioner samt dokumentera och värdera process och produkt (2hp)
- planera, genomföra, utvärdera och analysera no- eller tekniklektion med elever i åk 4-6 (3hp)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, litteraturseminarier, självstudier, studiebesök, experiment, samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Examination), 5hp
I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Digitala presentationer (Digital Presentations), 3hp
I detta prov examineras lärandemål 4 och 8 i två olika digitala presentationer.
Prov 3: Skriftlig salstentamen och muntlig presentation (Written Examination och Oral Presentation), 7hp
I detta prov examineras lärandemål 5, 6 och 7 i en salstentamen. Lärandemål 9 examineras i en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på prov 3 samt Väl godkänd på prov 1 eller 2.
Kurslitteratur
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, för lärare F-6, 3 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 3, 4, 79 s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. (kap. 1, 3, 4, 5, 6, 116 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (kap. 6, 9, 14, 48 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 4, 5, 6, 103 s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). (Tillgänglig på internet)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap. 4, 5, 7, 50 s)
Vårdguiden – 1177. Så fungerar kroppen. (Tillgänglig via internet)
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (160 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap. 11, 12, 13, 16, 69 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).