Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Mat, energi och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Food, Energy and Sustainable Development
Kurskod
NO233B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-01-05
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO231B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna, bland annat utifrån exemplet mat, ska fördjupa sina kunskaper vad gäller grundläggande naturvetenskapliga och tekniska begrepp och processer, samt hur man använder dessa kunskaper för att kritiskt granska information och ta ställning i miljö- och hälsofrågor. Genom kursen fördjupar studenterna särskilt sin kunskap inom områdena energi och hållbar utveckling. Kursens innehåll syftar till undervisning i fysik, kemi, biologi och teknik i årskurs 4 – 6.
Innehåll
Innehåll eller kursinnehåll Näringslära, samt studier av människokroppens funktion och hälsa är en del i kursen. En annan del av kursen handlar om matproduktion och avfallshantering. Viktiga miljö- och hälsofrågor lyfts fram och diskuteras, exempelvis klimatproblematiken. I kursen identifieras frågor kring energisystem och hållbar utveckling, ur såväl ett kemiskt som fysikaliskt perspektiv. I arbetet med tekniska konstruktioner betonas såväl produkt som dokumenterad process. Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera hälsofrågor utifrån naturvetenskapliga och tekniska perspektiv, samt kritiskt granska information kring mat och hälsofrågor (1)
- utifrån tema mat beskriva och förklara materians kretslopp och energins flöde, samt de system som krävs för matproduktion och avfallshantering (2)
- förklara funktionen och sambanden mellan organsystemen i människokroppen, såväl biologiskt, kemiskt som fysikaliskt, samt relatera funktionerna till cellens struktur och funktion (3)
- förklara olika energitjänster och energiomvandlingar samt genomföra och utvärdera experiment och laborationer relaterade till energiomvandlingar (4)
- identifiera, diskutera och analysera energisystem och energiresurser utifrån lokala och globala perspektiv (5)
- diskutera hållbar utveckling med hjälp av naturvetenskapliga och tekniska begrepp (6)
- praktiskt genomföra en teknisk konstruktion med åtföljande dokumentation och värdering (7)
- planera, genomföra, utvärdera och analysera no- eller tekniklektion med elever i åk 4-6 (8)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, seminarier, självstudier, studiebesök, experiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen, 10hp (Written examination, 10 Credits)
Två individuella skriftliga tentamina examinerar studenten i detta prov. Mål 1 till 3 examineras först i en tentamen. Mål 4 till 6 examineras därefter i en tentamen.
Prov 2: Muntliga presentationer 5hp (Oral presentations, 5 Credits)
I detta prov examineras mål 8 genom att studenten i grupp muntligen redovisar en ”lesson study” som planerats, genomförts och utvärderats. I mål 7 examineras studenten i grupp genom att muntligen presentera en teknisk konstruktion, med en individuellt åtföljande dokumentation och värdering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget väl godkänt på hel kurs krävs betyget väl godkänt på båda delexaminationerna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå grundskolan naturvetenskap – forskningsresultat och nya idéer. Lund: Studentlitteratur (ca 350s i urval)
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 100 s i urval)
Areskoug, Mats & Eliasson, Per (2012). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. (ca 250 s i urval)
Hasslöv, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. http:hutiskolan.se/images/stories/Dokument/Tankar_om_hallbar_utveckling_och_larande.pdf (43 s)
Helldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2010). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (ca 100 s i urval)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i teknik. Malmö: Gleerups (160s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi - den gränslösa vetenskapen. http:www.kva.se/globalassets/vetenskap_samhallet/kemibok_2011.pdf (112s)
Lindegren, Roger (2013). När kemin stämmer: samtal om kemiska samband. Lund: Studentlitteratur. (ca 200 s i urval)
Sjukvårdsupplysningen (2012). Tema kroppen http:www.1177.se/Skane/Tema/Kroppen/ (ca 100 s i urval)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).