Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Naturvetenskap i vardagen
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Natural Sciences in Everyday Life
Kurskod
NO226B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-09-29
Gäller från
2021-09-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO224B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några vardagsnära ämnesområden och hur dessa kunskaper kan kommuniceras utifrån multimodala uttrycksformer inom förskoleklass till och med årskurs 3.
Innehåll
I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som kropp och hälsa, värme, tekniska system samt trafik och gaser sett ur naturvetenskaplig och teknisk synvinkel. Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att planera undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. Teknik i närmiljön används som inspiration i skapandet av olika konstruktioner samt styrning av konstruktioner och tekniska lösningar inom samhället. En del av kursens ämnesinnehåll utgår från in- och utflödet av mat, vatten och energi till en skola och konsekvenser av dessa flöden utifrån ett hållbart samhälle. Innehållet studeras ur ett historiskt perspektiv och ur ett hälsoperspektiv. En del av kursen består av arbete med olika multimodala och estetiska uttryckssätt samt IKT som medel för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik. Ämnesdidaktiska frågor behandlas i sitt sammanhang.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara grundläggande kroppsprocesser och vad en hälsofrämjande livsstil innebär samt kunna dramatisera detta innehåll genom multimodala och estetiska uttryckssätt samt genom ikt
- förklara vad värme och gaser är samt kunna dramatisera dem genom multimodala och estetiska uttryckssätt samt genom ikt
- förklara tekniska system och konstruktioner som finns i närmiljön samt kunna dramatisera dem genom multimodala och estetiska uttryckssätt samt genom ikt
- undersöka och analysera in- och utflöden av vatten, mat och energi i en skola och diskutera dessa i ett historiskt perspektiv och i relation till ett hållbart samhälle
- beskriva och analysera styrning av tekniska lösningar inom samhället.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, exkursion, laborationer och praktiskt arbete, seminarier, självstudier samt av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltning och digital presentation (Design and digital presentation), 6hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation och kompletterande text (Oral Presentation and Complementary Text), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 5.
Prov 3: Muntlig presentation och kompletterande text (Oral Presentation and Complementary Text), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på två av kursens tre prov
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin & Sallnäs, Dora (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups. (248 s)
Grönte, Veronika (2006). Berättarteknik. Uppsala: Nationellt centrum för biologi (40 s). Tillgänglig på internet.
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups. (200 s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). Tillgänglig på internet.
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (160 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).