Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Naturorientering, teknik och lärande: Naturvetenskap i närmiljön
Engelsk benämning
Science Subjects, Technology and Education: Natural Sciences in the Local Context
Kurskod
NO225B
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-06-23
Gäller från
2021-06-23
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: NO224B Naturorientering, teknik och lärande: Introduktion (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande läroplansteori, didaktik och olika perspektiv på lärande och utveckling.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla naturvetenskapliga och tekniska kunskaper inom några ämnesområden med relevans för förskoleklass och upp till och med årskurs 3.
Innehåll
I kursen problematiserar studenten didaktik, lärande, utveckling och läroplaner utifrån flera olika aspekter med koppling till kursens övriga ämnesinnehåll.
Kursen har fokus på hur närmiljön kan användas för att bedriva undervisning och utveckla kunskap inom fysik, kemi, biologi och teknik. I denna kurs ges studenten möjlighet att fördjupa sig i ämnesområden som kropp och hälsa, värme, tekniska system samt trafik och gaser sett ur naturvetenskaplig och teknisk synvinkel. Vidare används teknik i närmiljön som inspiration i skapandet av olika tekniska konstruktioner. En del av kursen består av arbete med olika multimodala och estetiska uttryckssätt samt IKT som medel för att stärka lärandet i naturvetenskap och teknik.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori (3hp)
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling (3hp)
- identifiera och förklara viktiga fysikaliska, kemiska och biologiska fenomen och processer samt tekniska system och konstruktioner som finns i närmiljön (3hp)
- tydliggöra och dramatisera fysikaliska, kemiska och biologiska fenomen och processer samt tekniska system och konstruktioner som finns i närmiljön genom olika multimodala och estetiska uttryckssätt samt IKT (3hp)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av lärarledda arbetspass, föreläsningar, laborationer, exkursioner, seminarier, självstudier, hemexperiment samt olika former av gestaltningar. Kursen utgår från studerandeaktiva och undersökande arbetssätt.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriven text (Written Text), 6hp.
I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Gestaltning och digital presentation (Design and Digital Presentation), 6hp.
I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på såväl Prov 1 som Prov 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin; Sallnäs, Dora (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups.
Grönte, Veronika (2006). Berättarteknik. Uppsala: Nationellt centrum för biologi (40s). Tillgänglig via internet.
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (kapitel 1-8, 110 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i teknik. Malmö: Gleerups. (160 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).